Hopp til innhold

Åtte tog i timen til Moss – og kortere reisetid

Om ti års tid kan du kanskje glemme å se på rutetabellen for å sjekke når neste tog går på Østfoldbanen i rushtiden. Togene kan gå hvert sjuende minutt.

Instilt tog Moss stasjon

Åtte tog i timen til Moss i rushtiden. Det er mulig å gjennomføre, ifølge et prosjekt det arbeides med i Jernbaneverket.

Foto: Tomas Torjusen

En ekspertgruppe i Jernbaneverket planlegger framover i tid. De ser på mulighetene når det blir to dobbeltspor på strekningen mellom Oslo og Ski og intercitynettet er ferdig utbygget.

– Med det togtilbudet prosjektet «Rutemodell 2027» har utredet, er det mulig å kjøre åtte togavganger i timen i rushtiden mellom Oslo og Moss i rushretning. Det er dobbelt så mange avganger som i dag, forteller en av delprosjektlederne i Jernbaneverket, Therese Skåtun.

Det er et tilbud som er sammensatt av fire lokaltog til Moss, ytterligere to tog til som vender i Fredrikstad og to til Halden.

Kortere reisetid på Østre linje

– På Østfoldbanens Østre linje tenker vi på to tog i timen i rushtiden. Det er det samme som i dag, men vi anbefaler å bygge den planskilte avgreningen til Østre linje. Det vil gi kortere reisetid. Det får vi til ved å bygge infrastruktur som gjør det mulig å kjøre togene fra Vestre linje og Østre linje inn på Follobanen, uten konflikt på Ski stasjon, forklarer Skåtun.

Therese Skåtun

Delprosjektleder Therese Skåtun i Jernbaneverket kan fortelle om spennende utredninger for Østfoldbanen.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Er det plass til disse togene på Oslo S?

– Det er plass til togene på Oslo S, fordi vi legger om hele rutemodellen for Østlandet, ikke bare tilbudet fra Østfold. Vi stokker om hvordan togene går inn på Oslo S og hvordan de går gjennom tunnelen. På den måten frigjør vi litt mer kapasitet og får prioritert inn litt flere tog fra Østfold. Dette er en rutemodell som er utredet for situasjonen på Oslo S før vi får et nav til mellom Oslo S og Lysaker.

Kan gjennom føres

Foreløpig er dette planer på papir, men dersom politikerne bevilger de nødvendige midlene, er planene praktisk gjennomførbare.

– Prosjektet har utredet en rutemodell og vist at den er mulig - med en rekke investeringer. Den kan settes ut i live, dersom politikerne beslutter at de ønsker å gjøre det. Hvor fort det kan skje avhenger av finansieringen, hvor raskt den kommer og hvilken fremdrift som prioriteres på prosjektet, sier Skåtun.

Det skal gjøres et arbeid med nasjonal transportplan det kommende året. Det skal avsluttes med et vedtak i Stortinget.

Skåtun kan fortelle at investeringene i tilfelle vil være samfunnsøkonomisk lønnsomme.

– Dette er et togtilbud som samfunnet har en nettogevinst av å realisere. Det er veldig gøy, vi ønsker å finne gode løsninger for samfunnet, sier hun.