Hopp til innhold

Asfalten raste ned fra den nye brua

Under prøveløftet på den nye Kråkerøybrua falt store mengder med asfalt ned.

Asfalt raste fra brua

Her har asfalten rast ned fra den nye Kråkerøy-brua.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Kråkerøybrua

Asfalt-dekket på toppen løsnet fra brua.

Foto: Vidar Tangerud / NRK
Asfalt raste ned

Ingen personer ble skadet da asfalten raste.

Foto: Vidar Tangerud / NRK

Ulykken skal ha skjedd etter klokken 18.00 mandag kveld.

– Ingen er blitt skadet. Men hva som har skjedd vet jeg ikke ennå, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Tor Stabbetorp.

Det hele skjedde under prøveløftet på den nye brua.

LES OGSÅ:

Ny Kråkerøybru legges ut på anbud

50 meter vei sklei ut

– Mens klaffene var hevet, raste 30 til 40 kvadratmeter med asfalt ned, forteller NRK-reporter Lars Håkon Pedersen.

– Jeg vil anslå at rundt 50 meter med vei har sklidd ut. Her må vi ta opp alt og asfaltere på nytt, sier Tor Stabbetorp.

Hvorvidt dette påvirker den offisielle åpningen er han dog usikker på.

– Vi må finne ut hvorfor dette skjedde og så må vi få asfaltert på nytt. Om vi klarer det før påske er jeg veldig usikker på sier han.

Åpningsdatoen av brua er forøvrig satt til den 8. juni.

11.000 personer i området

Like før raset sto det arbeidere i området hvor asfalten landet.

Til alt hell er hele området ved Kråkerøybrua avsperret, så det skal ikke ha vært fare for tilskuerne som var på vei til Fredrikstad Stadion hvor det i kveld spilles kamp mellom Fredrikstad og Rosenborg.

Det er forøvrig ventet over 11.000 tilskuere til kampen.

SE VIDEO: Ras på den nye Kråkerøybrua

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Kråkerøy bru

Skal fjernstyres fra Oslo

Brua skulle opprinnelig stå ferdig i 2009 men arbeidet har blitt forsinket flere ganger. Nå går det mot nok en forsinkelse.

Den nye brua har en lengde på 98 meter og brua får bare én klaff som åpner et 30 meter bredt seilløp når den heves.

Når den ikke er hevet, kan båter med en høyde på opptil 5,5 meter gå under den. Brua får atskilte kjørebaner, hver med to felt og fortau. Total bredde blir 26 meter.

Både den gamle og den nye Kråkerøy-brua skal fjernstyres av Statens vegvesens vegtrafikksentral i Oslo.