Å kjøre motorsykkel er langt mer krevende enn å kjøre bil, og konsekvensene større når uhellet er ute.
– De fleste motorsykkelulykkene, 66 prosent, skyldes feil fra motorsyklistene, og ofte går det på at de er rustne på vårparten, sier distriktssekretær i Trygg Trafikk Østfold, Paal Gunnar Mathisen. Han bruker seg selv som eksempel.
– Jeg har ikke kjørt motorsykkel selv på flere år nå, og hadde vært uskikket i trafikken fram til jeg har fått trent litt. Jeg ville helt klart tatt et oppfriskningskurs. Det er noe helt annet å sette seg på en motorsykkel etter et langt opphold, enn å sette seg bak rattet i en bil. Det er teknisk mer krevende å kjøre på to hjul, og du sitter langt mer utsatt.
Tre MC-ulykker søndag
Politiet fikk melding om tre MC-ulykker søndag. En motorsykkelfører er alvorlig skadet etter at han først kolliderte med en bil på fylkesvei 22 i Halden, og så traff en fjellvegg.
I Hedmark ble en MC-fører funnet bevisstløs på en grusvei i formiddag, etter at han mistet kontroll på sykkelen sin. Søndag ettermiddag kjørte en tredje MC-fører av veien i Slitu i Østfold, og traff et tre. Hun skal kun være lettere skadet. Farten var lav i sammenstøtet, opplyser politiet.
Les også:
- Typisk sesongstart
Morten Hansen er generalsekretær i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.
– Hver gang vi hører om slike ulykker, er vi bekymret, og lurer på hvem som er rammet denne gangen. Dessverre er det typisk sesongstart. At det har skjedd mye denne helgen skyldes nok flere forhold, syklene er nettopp kommet på veien igjen, og det er kaldt. Da blir man stiv i kroppen, har mye klær på, blir lett litt klumsete og tenker sakte.
– Puss opp teknikken
NMCU anbefaler at alle som tar ut sykkelen etter en lang pause, legger minst like mye arbeid i å pusse på egen teknikk og føreradferd, som på å pusse sykkelen.
De har utgitt kjøreteknikkheftet «Full Kontroll» som kan lastes ned gratis, og på nettsidene sine legger organisasjonen ut oversikter over når og hvor det er kurs for motorsyklister.
– De fleste slike kurs er på vei, ikke på bane. Det er oppfriskingskurs og videreutdanning av førere for at de skal bli flinkere til å avpasse fart og føreradferd. De flest trenger av og til å bli minnet på hvordan du oppdager farer og hindrer at de fører til ulykker. For eksempel er det helt avgjørende at motorsyklister klarer å vurdere terreng og underlag godt, sier Hansen.
– Kjør sakte i 50 mil
– Hvilke råd gir dere til motorsyklister når de tar ut syklene etter vinteren?
– Kjør sakte de første 50 milene, mins! Selv om det er jublende livsglede og fristende å vri på gassen, så kjør mye saktere enn du hadde tenkt.Da har du tid til å vende deg til sykkelen igjen, og mer overskudd til å fokusere på ting som kommer brått på.
Ikke flere ulykker enn med bil
NMCU har analysert de alvorligste MC-ulykkene over flere år.
– En av fire blir kjørt ned av andre, tre av fire medvirker selv til at det går galt. Motorsyklister har ikke så mange flere ulykker enn biler, men det som gir en blekkskade på en bil, gir som regel en personskade når man kjører MC.