som trådde i kraft 1. juni 2009 har gjort det enklere å reservere seg mot telefonsalg.
Men det har ikke lagt noen stor demper på telefonsalget. I 2010 gjalt én av fire skriftlige klager til Forbrukerombudet telefonsalg.
LES:
Føler seg lurt
Og det er spesielt de eldre som sliter med å si nei til telefonselgere.
Regiondirektør for Forbrukerrådet i Sarpsborg, Tone Skaare, er bekymret. Hun forteller at Forbrukerrådet hver dag blir kontaktet av eldre som ikke vet hvordan de skal håndtere pågående selgere.
– Flere kommer til oss med fakturar de har fått i posten. De er skremt, føler seg lurt og vet ikke helt hva de skal gjøre. Felles for de fleste er at de synes det er vanskelig å si nei, sier Skaare.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
LES OGSÅ:
– Godtar ikke et nei
Flere eldre NRK.no har snakket med kan fortelle om telefonselgere som presser på til de får salg.
66 år gamle Tor Gudim fra Fredrikstad har fått føle det på kroppen.
– Ofte er det selgere som skal ha penger til ulike hjelpeprogram for barn og liknende. Jeg svarer nei, men det vil ikke vedkommende godta. Da hender det at selgeren blir ubehagelig og spør om jeg ikke har dårlig samvittighet for å si nei, sier Gudim.
– Bruker stygge metoder
Nathaniel på 22 år jobbet tidligere som telefonselger. Overfor NRK.no bekrefter han at det brukes ufine fremgangsmåter.
– Det gjelder å spille på samvittigheten til folk. Da brukes det ofte stygge metoder. I hovedsak går det på å få de til å føle seg som dårlige mennesker hvis de ikke gir penger, sier han.
Blir telefonselgerne oppfordret til dette?
– Ja, det er ingen begrensninger, sier 22-åringen.
LES:
Klare råd
Tone Skaare i Forbrukerrådet har et klart råd til folk som ikke ønsker å gi penger.
– Si klart nei med en gang. Vær avvisende, sier hun.
For å reservere seg mot telefonsalg kan man enten ringe til Brønnøysundsregisteret, eller gå inn på deres nettsider.
Se TV-sak fra onsdagens nyheter fra NRK Østfold her: