Hopp til innhold

– Telefonselgerne prøver å gi deg dårlig samvittighet

Hver eneste dag blir Forbrukerrådet kontaktet av bekymrede eldre som ikke vet hvordan de skal håndtere pågående selgere. – Ubehagelig, sier Tor Gudim (66).

Tor Gudim fra Fredrikstad

Tor Gudim (66) fra Fredrikstad har fått føle ubehagelige telefonselgere på kroppen flere ganger.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Den nye markedsføringsloven som trådde i kraft 1. juni 2009 har gjort det enklere å reservere seg mot telefonsalg.

Men det har ikke lagt noen stor demper på telefonsalget. I 2010 gjalt én av fire skriftlige klager til Forbrukerombudet telefonsalg.

LES: Slik stopper du telefonselgerne

Føler seg lurt

Og det er spesielt de eldre som sliter med å si nei til telefonselgere.

Regiondirektør for Forbrukerrådet i Sarpsborg, Tone Skaare, er bekymret. Hun forteller at Forbrukerrådet hver dag blir kontaktet av eldre som ikke vet hvordan de skal håndtere pågående selgere.

– Flere kommer til oss med fakturar de har fått i posten. De er skremt, føler seg lurt og vet ikke helt hva de skal gjøre. Felles for de fleste er at de synes det er vanskelig å si nei, sier Skaare.

De spør om jeg ikke har dårlig samvittighet for å si nei

Tor Gudim (66)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tone Skaare, regiondirektør for Forbrukerrådet i Østfold

Tone Skaare, regiondirektør for Forbrukerrådet i Østfold

Foto: Camilla Brække / NRK

LES OGSÅ:

– Godtar ikke et nei

Flere eldre NRK.no har snakket med kan fortelle om telefonselgere som presser på til de får salg.

66 år gamle Tor Gudim fra Fredrikstad har fått føle det på kroppen.

– Ofte er det selgere som skal ha penger til ulike hjelpeprogram for barn og liknende. Jeg svarer nei, men det vil ikke vedkommende godta. Da hender det at selgeren blir ubehagelig og spør om jeg ikke har dårlig samvittighet for å si nei, sier Gudim.

– Bruker stygge metoder

Nathaniel på 22 år jobbet tidligere som telefonselger. Overfor NRK.no bekrefter han at det brukes ufine fremgangsmåter.

– Det gjelder å spille på samvittigheten til folk. Da brukes det ofte stygge metoder. I hovedsak går det på å få de til å føle seg som dårlige mennesker hvis de ikke gir penger, sier han.

Blir telefonselgerne oppfordret til dette?

– Ja, det er ingen begrensninger, sier 22-åringen.

LES: Ni av ti imot telefonsalg

Klare råd

Tone Skaare i Forbrukerrådet har et klart råd til folk som ikke ønsker å gi penger.

– Si klart nei med en gang. Vær avvisende, sier hun.

For å reservere seg mot telefonsalg kan man enten ringe til Brønnøysundsregisteret, eller gå inn på deres nettsider.

Se TV-sak fra onsdagens nyheter fra NRK Østfold her:

Video Hensynsløst telefonsalg