Hopp til innhold

Dette får svenskekongens hoff til å rase

Reklameplakatene med teksten «Se hvor kongen var utro» i Göteborg ble ikke godt mottatt av det svenske hoffet. Nå fjernes skiltet.

Reklameskilt fra Västtrafik

Trafikkselskapet Västtrafik hadde ikke tenkt på at dette kunne assosieres med kong Carl Gustaf. Det svenske hoffet synes ikke reklamestuntet i Göteborg var morsomt.

Foto: SVT

Det er det svenske trafikkselskapet Västtrafik som har hengt opp plakatene rundt om i Göteborg. Plakatene er en del av deres reklamekampanje for en ny sightseeing-app som skal fortelle om Göteborgs historie.

Kong Oscar II portrett

Plakaten viser til en leilighet Oscar II kjøpte til sin elskerinne.

Foto: Scanpix

Plakaten med teksten «Se hvor kongen var utro» viser til en leilighet i Linnégatan som kong Oscar II kjøpte til sin elskerinne. Västtrafik hadde ikke tenkt over at folk kunne koble det til dagens konge Carl Gustaf, skriver SVT.

Oscar II var konge i Sverige fra 1872 til han døde i 1907.

– Negative assosiasjoner

Plakaten har fått mange til å stusse, mens det svenske hoffet reagerte med sinne.

– Det handler både om ærekrenkelse og brudd på loven om navn og bilde i reklame, sier hoffets informasjonssjef, Margareta Thorgren til GT.

– Vi har foreslått at selskapet fjerner kampanjen fordi den er i strid med svensk lov. Dessuten er den upassende fordi den skaper svært negative assosiasjoner, sier hun videre.

Kong Carl Gustav

Kongens hoff er ikke imponert over reklameplakatene som har unnlatt å nevne at det ikke dreier seg om dagens konge, Carl Gustaf.

Foto: REMY DE LA MAUVINIERE / AP

Fjerner plakatene

Skiltet ble mottatt med blandede reaksjoner hos folket.

– Slutt å skjemme ut Göteborg mer. Ta bort skiltene. Hva i helsike har kongen med dere å gjøre, skriver en person på Västtrafiks facebookside.

En annen skriver hun synes plakatene var morsomme.

– Noe får vel gubben tåle. Den refererer ikke engang til den nåværende tittelinnehaveren, skriver hun.

Torsdag hadde Västtrafik et møte for å diskutere reaksjonene på plakatene. Da ble det bestemt at de skal fjernes.

– Folk har tatt kontakt og har reagert på dem. Vi har også tatt hensyn til hoffets synspunkt, sier presseansvarlig Kristian Lans til SVT.

Han regner med at plakatene kommer til å bli tatt ned allerede fredag.

– Hensikten med denne kampanjen var selvfølgelig ikke å vekke sinne, men å lokke folk til å laste ned vår nye app, sier Lans.