Hopp til innhold

– Det er slik rally var før i tiden

Petter Solberg merker stor forskjell i rallycross nå som mesterskapet har fått VM-status. Lørdag står han på startstreken i England.

Petter Solberg

Petter Solberg feiret sin første rundeseien i Rallycross iMontalegre i Portugal.

Foto: Steinli, Jørgen / NTB scanpix

Etter å ha vunnet den aller første VM-runden i rallycross, er Petter Solberg stappfull av selvtillit foran helgens løp på Lydden Hill.

– Det gikk kjempebra sist og vi er enda mer forberedt nå. Jeg er tent, men vi må nok prøve å være veldig lure, sier Solberg i bussen på vei til motorsportarenaen.

– Jeg leder jo VM nå, og vi må prøve å beholde ledelsen, legger han til.

LES OGSÅ:

Venter mange tilskuere

Lydden Hill er den korteste motorsportbanen i England. Banen ble bygget i 1957. Ti år senere startet man å kjøre rallycross på banen.

– Det er en historisk bane, og så går det veldig raskt der. Forhåpentligvis går bilen også fort, sier han.

Petter Solberg gjennomførte i fjor sin første sesong i rallycross etter å ha gitt seg med rally. Da hadde mesterskapet EM-status. Foran årets sesong ble det endret til VM, og ifølge Solberg har det endret mye.

– Ja, det skal jeg love deg det har gjort! Det er mer som rally var før i tiden. Denne helgen er det ventet at det kommer mange nordmenn for å se på og jeg tror det kommer veldig mye folk fra andre steder også, sier han.

– Men det hele har jo med TV-dekning å gjøre. Rallycross blir sendt i 110 land. Nå fikk vi også førstesiden i Topgear Magazine og fem sider inni, sier han fornøyd.

Ingen stallordre

Med andre ord, Petter Solberg angrer ikke ett sekund på at han valgte rallycross som sin nye jobb.

– Nei, det gjør jeg ikke. Nå går vi for en lysere fremtid, sier han.

Med seg til Lydden Hill har han teamkollega Alex Hvaal som kjører den samme bilen Solberg kjørte i fjorårets EM.

– Lukter det en stallordre fra sjefen om han ligger foran deg?

– Nei, her blir det ingen stallordre. Han var uheldig sist med turboen og jeg håper alt er fikset nå. Det var synd, for han kjørte veldig bra, sier Solberg.

– Hvem frykter du mest til helgen?

– Det er mange som kan gjøre det bra her. Det stiller 38 biler til start og det er det største startfeltet noensinne, sier han og nevner Tanner Foust som en av konkurrentene som kan gjøre det bra på Lydden Hill.

For øvrig, så er det to nordmenn som har banerekordene på Lydden Hill. Ifølge Wikipedia har Martin Schanche den raskeste tiden på tre og en halv runde med tiden 2:28.8 i 1990.

Sverre Isachsen kjørte fire runder på tiden 3.13.344 i 2009