Hopp til innhold

140 nye togavganger på Østlandet innen sommeren - men ikke på Østfoldbanen

Mens det ikke blir noe løft for Østfoldbanen før Follotunnelen er ferdig, vil andre ruter til og fra Oslo ha 140 nye daglige pendleravganger i løpet av et drøyt halvt år.

Lang kø ved spor 19

Køståere på Oslo Sentralstasjon må regne med at det ikke skjer store endringer på Østfoldbanen de kommende årene.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Det skriver Aftenposten i dag.

Den 14. desember er en milepæl for togtrafikken på Østlandet, da får 100 nye togavganger slippe gjennom Oslotunnelen hvert døgn. Innen sommeren skal 40 nye togavganger passere gjennom tunnelen, når Høvik stasjon tas i bruk.

NSB

NSBs persontogsjef Tom Ingulstad sier de skal gjøre det lille de kan for å lette pendlertrafikken på Østfoldbanen.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

At dette kommer pendlerne i triangelet Drammen – Oslo – Eidsvoll til gode, er åpenbart. Det som også er klart, at forbedringene er noe pendlerne på Østfoldbanen bare kan misunne dem.

De som daglig drar mellom Oslo og Ski, Mysen, Rakkestad eller Østfoldbyene vil ikke få flere avganger før Follotunnelen er ferdig, som nå er ment å stå klar i 2021.

Ikke plass til flere avganger

NSBs persontogsjef Tom Ingulstad sier de må vente til dobbeltsporet er ferdig, før det er trygt å slippe flere tog til på sporen i Østfold.

– Dagens avganger representerer så mange tog som vi mener det er forsvarlig å kjøre her. Slipper vi til flere tog blir det mer stamping, mer køkjøring, sier Ingulstad til Aftenposten.

– Vi er på det rene med at det er trangt på Østfoldbanen. Der vi har mulighet skal vi kjøre med doble togsett. Vi venter med lengsel og smerte på Follobanen, sier Ingulstad.