Alt fra gangstier til europaveier er i dårlig forfatning, og nå har Statens Vegvesen og VG laget en oversikt over 104 broer som har skader.
Blant dem er broa på trafikkerte fylkesvei 110 inn til Fredrikstad.
Mandag forrige uke kollapset Skjeggestad bro på E18 i Vestfold på grunn av et leirras som forskjøv en av pilarene.
På grunn av skadene skal 523 bruer i Norge sjekkes for grunnforhold. 36 av disse ligger i Østfold.
Holdes under oppsyn
Statens vegvesen mener selv at mange av de mest brukte broene i Norge har skader eller mangler som truer bæreevnen.
LES:
– Status er at vi har en del broskader. Det er en del av arbeidsoppgavene våre å inspisere, registrere – og å håndtere funnene. Og da fokuserer vi på de alvorligste skadene, sier senioringeniør Morten Wright Hansen i Statens vegvesen til VG.
Her kan du se VGs liste over de 104 veiene som har skader og mangler
Wright Hansen sier videre til VG at det er opp til regionene å vurdere skadene på broene, men han mener broene er trygge å ferdes på.
– Vi har en driftsentreprenør som kjører rundt daglig og melder inn skader, så broene holdes under oppsyn, sier han.
– Kraftig etterslep
Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har norske broer høy prioritet.
– Økt veivedlikehold har vært svært høyt prioritert av dagens regjering. Det ble dessverre forsømt under rødgrønn regjering. Etter mange års forfall øker bevilgningene nå kraftig og etterslepet reduseres i 2015 for første gang på mange tiår. Vegvesenets brodatabase er en påminnelse om behovet. Bevilgningene til vedlikehold av broer har økt med om lag 40 prosent fra 2014 til 2015, sier han til samme kilde.
Han vil ikke garantere at broene er trygge, for det er opp til fagfolk å vurdere. Men han mener det er all grunn til å ta bedre vare på dagens veier.
– Politisk har vi lagt opp til kraftig vekst i vedlikeholdet, sier han.