Hopp til innhold

– Uakseptabelt at elevene ikke får vikar

Lederen av Elevorganisasjonen i Østfold er kritisk til at elevene ikke får vikarer.

Emil Christoffer Mathisen

Leder av Elevorganisasjonen i Østfold, Emil Christoffer Mathisen er kritisk til dagens vikar-praksis i de videregående skolene.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Det er uakseptabelt at elevene ikke får vikar, mener leder av Elevorganisasjonen i Østfold, Emil Christoffer Mathisen. Skolene må få på plass nok lærere umiddelbart, krever han.

– Må finne lærere


De siste dagene har NRK kunnet fortelle om store vikarproblemer i de videregående skolene. Tjue timer hver dag blir ikke erstattet hvis en lærer er borte, viser tall fra Utdanningsforbundet, mens tall fra fylkerevisjonen avdekker at elevene ikke får vikar i halvpartene av timene hvor læreren er borte i en kort periode. Leder av Elevorganisasjonen mener skolene må ta grep.

– Først og fremst må skolene ta tak i vikarproblemene og finne lærere. I tillegg må man sørge for å ha vikarer med riktig kompetanse, slik at man ikke har pensjonister for eksempel til å passe på i norsken.

Mathisen mener det er lovbrudd hvis elevene ikke får de vikarene de har krav på.

Fylkesdirektør for opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune, Einar Wium, sier til NRK at de jobber med å få en oversikt over vikar-problematikken og har allerede satt i gang en gjennomgang for å bedre situasjonen.

Forbedringer i flere ledd

I et høringsbrev i forbindelse med fylkesrevisjonens funn, skriver fylkesrådmannen at uavhengig av dette forvaltningsrevisjonsprosjektet er allerede fylkeskommunen i gang med en gjennomgang av gjeldene rapporteringer innenfor rammene av «System for styring av de videregående skolene».

– Formålet er ytterligere forbedring av rapporteringskvalitet og fylkesrådmannens systematiske oppfølging av de videregående skolene. Dette arbeidet omfattes også av de forhold som er omtalt i foreliggende rapportutkast. De anbefalinger fylkesrevisjonen gir vil på denne måten innarbeides i det pågående arbeidet.

I tillegg til fylkeskommunes egen innsats på området forventes at det felles skoleadministrative systemet som nå er under utvikling for alle fylkeskommuner kan bidra i dette arbeidet.

For Mathisen er det godt nytt, men han mener det er to ting som må på plass umiddelbart.

– Flere lærere og mindre tull.