Hopp til innhold

- På tide å skru temperaturen opp

Rådmannen i Halden møter dårlig resultat i servicetest med økt service og mer informasjon.

Gudrun Haabeth Grindaker, rådmann i Halden

SATSER PÅ SERVICE OG INFORMASJON. - 'Å bli gode på service og informasjon er ikke noe man gjør over natten, men det er viktig å iverksette raske tiltak for å bedre servicen på kort sikt, sier rådmann i Halden kommune Gudrun Haabeth Grindaker.

Foto: Privat

I Forbrukerrådets servicetest, som ble publisert den 9. oktober i år, havnet Halden kommune på plass 347 blant Norges 428 kommuner.

Den labre plasseringen tenner imidlertid til sterkere satsing på service og informasjon, heter det på kommunens egne nettsider.

- Kommunetesten er en grei "temperaturmåler" av det servicenivået vi yter om dagen, og nå er det på tide å skru opp varmen, sier rådmann Gudrun Haabeth Grindaker.

I Østfold er det kun Marker og Rømskog som kommer dårligere ut enn Halden.

I andre enden av skalaen ligger Sarpsborg kommune, som er nummer fem i testen blant landets kommuner.

Les mer:

Mer informasjon

Halden kommunes rådmann varsler nå mottrekk mot det dårlige resultatet av Forbrukerrådets test.

- Informasjon er viktig - til innbyggere og brukere, men også til samarbeidspartnere. Kommunens nettsider og facebookside er kanaler hvor vi når ut hele døgnet, og det er naturlig at vi til enhver tid tilstreber oss å bli bedre på dette området, sier hun.

Haabeth Grindaker sier de som tar kontakt med kommunen på telefon eller ved personlig oppmøte skal oppleve god service og å få svar på det de faktisk lurer på.

- For å få til det må vi gjøre noen grep, og det ser vi på nå, sier Grindaker.

Et av grepene er å knytte en person til å synkronisere informasjonstjenesten innad og utad.

Etter det NRK kjenner til skal formannskapssekretær Martin Vik nå formelt ha denne rollen som en del av sin stilling.

Les mer:

Bedre ledere

Det er kjent fra før av at Halden kommune vil satse på gjøre et lederløft de neste tre årene, for å skape en sterkere organisasjon.

100 kommunale ledere og mellomledere i skal delta i ledelsesutvikling, fra og med i høst, hele 2014 og hele 2015.

Like før resultatene av Forbrukerrådets undersøkelse ble offentliggjort gjorde rådmannen noen omprioriteringer i sin administrasjon.

- Informasjon er et satsingsområde og det er derfor opprettet en strategisk informasjonsfunksjon. I tillegg startes det nå opp med en omfattende lederutvikling, hvor det blir naturlig å ha et fokus på kommunens servicefunksjon, sier hun.

Rådmannen peker på at kommunen skal jobbe langsiktig og strategisk målrettet for å komme opp på et servicenivå, som både innbyggerne og hun selv er fornøyd med.