Hopp til innhold

- Min største utstilling noensinne

I dag åpner Vebjørn Sand sin tredje utstilling i serien Scener fra andre verdenskrig.

Vebjørn Sand

Vebjørn Sand stiller ut 22 malerier i serien Scener fra andre verdenskrig.

Foto: Rainer Prang / NRK

22 malerier er klare med tema fra andre verdenskrig, men denne gang handler det om oppgjøret med elendighet, brudd på menneskerettighetene, tortur og utryddelse.

Andre verdenskrig viser at vi var både engler og demoner. Jeg har kalt denne serien individets valg fordi krigen satte oss på prøver moralsk og emosjonelt og vist at vi mennesker tåler mer enn det legeviteskapen trodde.

Vebjørn Sand

Det er to år siden Vebjørn Sand åpnet sin første utstilling i serien som han mener har vært med på å definere han som kunstner, nemlig andre verdenskrig. I fjor solgte han sitt dyreste maleri til 900.000 kroner fra Wansee-konferansen fra denne serien.

– Største krisen

Gjennom de 22 maleriene, har den røde tråden vært individets valg, der tyskere som protesterte mot sitt egets land regime, har stått sentralt. De som våget å stå opp mot Hitler og nazismen har fått en viktig plass i maleriene. De som hadde mot, de som kjempet i det stille og de som våget å stå opp mot overmakten.

Nå er seks nye malerier i serien klare og torsdag åpner han dørene til galleriet i New York.

– Det er første gang jeg lager en slik serie og nå er det den tredje utstillingen i den store, lange reisen.

Scener fra andre verdenskrig part III

Maleriene er hentet fra serien Scener fra andre verdenskrig part III.

Foto: Vebjørn Sand

Sand forteller om det han omtaler som den største krisen mennesker har stått overfor.

– Andre verdenskrig viser både engler og demoner. Jeg har kalt denne serien individets valg fordi krigen satte menneskeheten på prøve moralsk og emosjonelt og vist at vi mennesker tålte mer enn det legeviteskapen trodde.

Sand forklarer videre:

– Menneskene tålte lidelser og onskap satt i et system som menneskeheten ikke har forholdt seg til før. Samtidig ser vi heltedåder som griper oss den dag i dag. Utstillingen handler ikke om fortiden, men om eksistensielle valg som fortsatt er aktuelle. Selv om vi stiller oss spørsmålet om hvordan det vestlige, opplyste Europa kunne kollapse fullstendig på få år. Dette er noe vi fortsatt må revurdere og se på, mener han.

Å jobbe så tett opp mot krig og lidelser har påvirket han som kunstner, forteller han.

– På samme måte som en filmregissør jobber, må jeg gå inn i dette som en fagperson, uansett hvor grusomt det er. For meg handler det om å løse dette rent malerisk og det må synes at jeg har det morsomt når jeg maler, selv om det er tunge ting jeg befatter meg med. Hvis det synes i bildene at jeg kjeder meg, vil det også påvirke dem som ser på, sier han.

Han sier videre at arbeidet har gjort han til en bedre maler og at har kommet lenger rent kunstnerisk. Samtidig som han har blitt forandret av å jobbe så tett opp mot menneskelige skjebner.

– Krybben til andre verdenskrig

I de siste seks bildene i serien har mye av temaet vært Nürnberg-prosessene, rettsakene mot forbrytelser mot krig, menneskerettigheter og fred.

Nå vil han gå videre der Picasso stoppet i sitt verdenskjente maleri Guernica, fra borgerkrigen i Spania.

– Det jeg har snust på nå er det som ofte omtales som krybben til andre verdenskrig, nemlig den spanske borgerkrigen, hvor Guernica står som et symbol. Ser vi bort fra de menneskelige lidelsene, var dette en arena for å trene og øve på krigsteknikk, mange av begrepene fra andre verdenskrig var hentet derfra.

– Dette var på mange måter starten, forklarer han og sier at han nå vil reise Guernica og se nærmere på denne problemstillingen.

Sand sier det har vært spesielt å trå inn i et landskap som omhandler andre verdenskrig.

– Jo lenger man går inn, så ser man de store moralske dilemmaene som preger. På mange måter følte jeg meg forpliktet til å gå inn i dette og følte at det var dypt vesentlig. Da jeg startet følte jeg at jeg nesten ikke hadde rett til å jobbe med dette, men nå føler jeg at jeg har støtte fra dem jeg har møtt under dette arbeidet, sier han.

Serien handler mye om valg. Selv mener han at han er like dårlig som alle andre til å ta valg.

– Jeg har tatt et valg å jobbe videre med denne serien, selv om det er vanskelig. Men det er kanskje fordi det er vanskelig at jeg fortsetter, avslutter han.

Hva gjør du for å koble av fra arbeidet?

– Jeg trener, jeg må på gymmen eller løpe, avslutter han.