Hopp til innhold

- Mange familier går en uviss tid i møte

Lederen av næringskomiteen på stortinget, Geir Pollestad (SP), frykter at den varslede flyseteavgiften rammer Østfold hardt.

Pressekonferanse på Moss Lufthavn Rygge

Johan Edvard Grimstad (t.v), geir Pollestad og Pål Tandberg informerte i dag om situasjonen ved Moss Lufthavn Rygge.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Han var i dag på besøk på Moss lufthavn Rygge og ble der informert av administrerende direktør, Pål Tandberg, om hvordan flyseteavgiften vil ramme flyplassen.

Blant annet ble det fortalt at flyplassen går mot styrt avvikling 1. november 2016, og at Ryanair ønsker å flytte flyene bort fra flyplassen allerede 1. april.

– Når ledelsen er så tydelige på at det går mot styrt avvikling, så er det klart det er dramatisk, sier Pollestad.

Mener avgiften ikke gir noen miljøgevinst

Flyseteavgiften blir i dag behandlet på Stortinget og Pollestad tror at den kommer til å bli vedtatt.

– Når de stemmer for dette, så står det om hundrevis av familier som går en uviss fremtid i møte, om de har jobb eller ikke. Det bør de tenke på, sier han.

– Jeg skulle ikke ha vært så kritisk om avgiften hadde hatt en miljøgevinst. Men det har den ikke. Dersom flyene forsvinner fra Rygge, så slutter de jo ikke å fly. De blir bare flyttet et annet sted og fortsetter å forurense der, sier han.

Hvordan han skal lykkes med å kjempe for å få bort avgiften, har Pollestad ikke noe godt svar på.

– Dette er ikke en kamp vi kan ta alene på Stortinget. Her må flere engasjere seg. Men all fornuft i meg sier at denne avgiften ikke kommer i den formen som nå er lagt frem, sier han.

Surrealistisk

Administrerende direktør ved Rygge Sivile Lufthavn, Pål Tandberg, forteller at de nå jobber hardt opp mot Ryanair for å få dem til å fullføre sommerrutene før de flytter alle flyene.

– Det er nesten surrealistisk at vi i vårt beste driftsår kan ende med å måtte gå til styrt avvikling på grunn av en avgift som plutselig kom for tre uker siden, sier han.

Årsaken skal være at Ryanair ikke er villig til å ha basefly på Rygge dersom de må legge på billettprisene med 80 kroner.

– Ryanair betaler oss nå 50 kroner per passasjer. Vi måtte kjempe i tre år for å få økt denne summen med fem kroner. Da sier det seg selv at når det plutselig kommer 80 kroner oppå det igjen, så forsvinner de. Ryanair har gitt klar beskjed om at det skjer, sier Tandberg.

– Jeg tror det er 90 prosents mulighet for at avgiften kommer i en annen form. Og forsiktig optimistisk tror jeg det er 50 prosents sjanse for at avgiften stanses, sier leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp).