Hopp til innhold

- Mads Østberg kan bli raskest

De argeste Subaru-konkurrentene blir borte fra rally-sirkuset.

Ole Kristian Unnerud og Mads Østberg

Kartleser Ole Kristian Unnerud og rallyfører Mads Østberg kan gå en enda lysere framtid i møte dersom Prodrive satser enda mer på Team Østberg.

Foto: Vidar Tangerud / NRK

Tirsdag formiddag ble det kjent at fabrikk-teamet til Subaru trekker seg fra rally-VM på grunn av økonomi.

Ingen endring for Mads Østberg

Det har lite å si for Mads Østberg og Adapta World Rally Team, ifølge teameier Morten Østberg.

- Vi syns det er veldig synd at fabrikken har bestemt seg for å ikke satse videre på rally-VM, men vi har ikke våre avtaler direkte rettet mot fabrikken, men mot Prodrive, sier Østberg.

LES OGSÅ: Solberg kan bli arbeidsledig

Dermed skal Team Østberg ha akkurat samme tilgang på biler, deler, ressurser, teknologi og så videre som de har hatt fra før.

Mads Østberg og Subaru

Samarbeidet mellom Prodrive og Mads Østberg påvirkes ikke av Subarus tilbaketrekking fra rally-sirkuset. Østberg får fortsatt biler og deler fra Subaru.

Foto: Camilla Næss / NRK

- Prodrive har i forkant av den offisielle bekreftelsen fra Subaru tirsdag morgen, gitt oss alle nødvendige forsikringer om at det ikke vil ha negative konsekvenser for oss. Det er heller mulig at det kan få slå positivt ut, sier Morten Østberg.

Kan bli Subarus flaggskip

Tilbaketrekkingen av Subaru gjør at Prodrive må omdisponere midlene som har vært bundet opp i rally-VM.

- Det kan hende at vi får tilgang på flere ressurser. I tillegg har Mads utfordret fabrikkførerne til Subaru, Petter Solberg og Chris Atkinson, ved flere anledninger. I Rally Wales var Mads beste Subaru-bil etter første dag , og han var det samme i Rally Sweden tidligere i år, sier Østberg.

LES OGSÅ: Østberg kjemper i toppen

- Det betyr at Mads kan bli Prodrives flaggskip utad i VM dersom Solberg og Atkinson ikke skal kjøre, men vi vet jo ikke hvilke andre sjåfører som kan komme på banen hos andre team som kjører Subaru, sier han.

Selvstendige kontrakter

Prodrive er et engelsk firma som utvikler biler og bilteknologi.

- Vi har egne avtaler som omfatter blant annet billeveranser, bildeler og ingeniørtjenester, så all støtten rundt vår VM-deltakelse kommer gjennom Prodrive, forklarer Morten Østberg.

Prodrive har på sin side fram til i dag hatt en avtale med Subaru i Japan om å utvikle biler for Subaru.

- Prodrive har én avtale direkte med fabrikken og Subaru World Rally Team, og så har de kontakt ut mot markedet hvor de har avtaler med forskjellige team, som for eksempel Team Østberg. Kontraktene våre er helt uendret og helt uavhengig av Prodrives kontrakt med fabrikken, sier teameier Østberg.

Framtida avgjørese på nyåret

På nyåret skal Team Østberg og Prodrive-ledelsen sette seg ned og så på framtidsutisktene.

- Alt er veldig usikkert ennå, men vi ser flere fordeler enn ulemper ved Subaru World Rally Team har trukket seg fra rally-VM, avslutter teameier i Adapta World Rally Team, Morten Østberg.