Hopp til innhold

- Jernbaneverket blander sammen planene

Halden Arbeiderparti hevder Jernbaneverket har godkjent bygging av vei og bruer ved Tista, men de kan bli revet når nytt dobbeltspor legges.

Områdene ved elva Tista i Halden

KAN BLI REVET. Brua lengst ut i elva ved Tyska kan bli revet, dersom Jernbaneverket endrer sporvalget for InterCity-utbyggingen.

Foto: Rainer Prang / NRK

I slutten av mars i år varslet Jernbaneverket i et innspill til byplanen i Halden for 2015-2027 om båndlegging av store områder i sentrum der kommunen allerede har investert millioner.

Infrastruktur med vei og bru er bygget og kan bli revet dersom det nye dobbeltsporet flyttes.

Les:

- Godkjent av Jernbaneverket

Per Kristian Dahl

BYGGE SOM PLANLAGT. Arbeiderpartiets gruppeleder Per Kristian Dahl sier utbygging av infrastruktur har skjedd i samråd med Jernbaneverket, og at man bør bygge på Tyska og Hollenderen som planlagt.

Foto: Camilla Næss / NRK

Det er reist kritikk for uansvarlighet mot Halden Arbeiderparti, som styrte Halden i 2007-2011 da bru og vei ble anlagt, noe partiets gruppeleder Per Kristian Dahl i et kommentarinnlegg i Halden Arbeiderblad slår tilbake mot.

– Broa er plassert i samarbeid med Jernbaneverket. Etter dette er reguleringsplanen for Tyska og Hollenderen godkjent av Jernbaneverket, og i tillegg til dette er reguleringsplanene for veiføringen over Mølen godkjent av Jernbaneverket, skriver Dahl i HA.

Les:

Ulik oppfatning av virkeligheten

– Jernbaneverket har en litt annen oppfattelse av denne saken enn gruppeleder Per Kristian Dahl, sier senioringeniør Åse M. Drømtorp i Jernbaneverkets avdeling Infrastruktur til NRK.

Hun viser til at kommunens administrasjon selv påpeker at en privatrettslig avtale ikke opphever en formell innsigelse.

Dahl mener Jernbaneverket blander sammen flere ulike planer når de uttaler seg som de gjør, og han peker på tre ulike elementer som blandes sammen:

1. Først og fremst er det en stadfestet reguleringsplan for Tyska og Hollenderen som det ikke er reist innsigelse på.

2.Så er det en stadfestet reguleringsplan angående veiføring på Mølen som det ikke er noen innsigelse på. Både plan 1 og 2 er dermed rettskraftige og kan gjennomføres.

3.Det er nå fra jernbaneverket reist innsigelse på forslag til sentrumsplan som nå ligger ute til høring med bakgrunn i at uttrekksspor/skiftespor ikke er tegnet inn i den foreslåtte sentrumsplan.

– Med utgangspunkt i det som her er fremført vil utbygging av det som skal skje på Tyska og Hollenderen bli gjennomført som planlagt, sier han til NRK.

Åse M. Drømtorp sier Jernbaneverket ønsker å finne løsninger til beste både for Halden kommune og Jernbaneverket.

– Jernbaneverket og kommunen må finne en løsning på hvordan vi skal håndtere Tyska og Mølen som blir berørt av InterCity-utbyggingen. Dette skal vi nå klarlegge gjennom videre utredninger og dialog med kommunen.