På områdene Tyska og Hollenderen i Halden er det planer om å bygge flere hundre nye boliger i prosjektet som kalles Fredrikshald brygge.
Hvis den politiske behandlingen av reguleringsplanen er klar før sommeren, kan det bli bygging allerede fra i høst.
Les også:
- Bør avvente spor
Det er imidlertid langt i fra sikkert, at dagens enkeltsporede Østfoldbane blir liggende som i dag, når InterCity-korridoren skal stå klar i 2030.
At Halden kommune ønsker fortgang i reguleringen, før Jernbaneverket endelig har sagt sitt, mener lederen av Østfold fylkeskommunes utvalg for samferdsel, Olav Moe, kan være uheldig.
– Det blir selvsagt ekstra utfordrende om det viser seg at sporet kommer der disse boligene skal bygges – eller har blitt bygd. Så svaret er ja, det hadde kanskje vært klokt å avvente dette og benytte dette prosjektet til å påskynde Jernbaneverkets planer for dobbeltsporet, sier Moe til NRK.
Les også:
Stoler på Jernbaneverket
Når det gjelder sporplasseringen, føler ordfører i Halden, Thor Edquist, seg trygg på at dagens trase` for Østfoldbanen vil bli benyttet.
– Det har vært flere møter med Jernbaneverket underveis. 30 meter sone fra eksisterende spor har ligget fast fra Jernbaneverkets side, sier Edquist til NRK.
Reguleringsplanen for Tyska blir snart lagt ut på høring, og ordføreren regner med at Jernbaneverket vil komme med eventuelle innsigelser i høringsperioden.
Les også:
Eksakt trase ikke fastlagt
Jernbaneverket har tidligere utarbeidet en Konseptvalgutreding (KVU) for InterCity-utbyggingen som ble behandlet i forbindelse med Nasjonal Transportplan (2012).
– Planen var også gjenstand for politisk behandling i Halden kommune. Denne planen ligger til grunn for Jernbaneverkets IC-satsing, sier Ingunn Monstad - kommunikasjonssjef i Jernbaneverket til NRK.
Ville det være klokt av Halden kommune å avvente Jernbaneverkets vedtak om dobbeltsporets innvirkning for Tyska- og Hollenderen-områdene, før man gir endelig grønt lys til utbyggerne om å sette i gang?
– Dette vil vi komme tilbake til i høringsmerknaden, sier hun.
På forespørsel om et dobbeltspor til Halden blir liggende likt som i dag, svarer Monstad
– Vi tar utgangspunkt i samme korridor som i dag, eksakt trase er det for tidlig å uttale seg om. Dette vil vi jobbe med i 2015, sier hun.