Hopp til innhold

Tvinger vannscooterne til havs

Myndighetene vil oppheve vannscooterforbud, men en ny forskrift kan føre til at kjøring må skje til havs. – Risikabelt, sier Sjøfartsdirektoratet og politiet

Vannscooter

Forslaget til ny forskrift kommer fordi EUs kontrollorgan mener dagens regelverk er brudd på EØS-avtalen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Miljøverndepartementet vil oppheve det generelle forbudet mot vannscooter, men det kan sende vannscooterkjøringen til havs.

Forslaget innebærer at kjøring må skje minst 400 meter fra land, samt øyer og holmer. Det utelukker store deler av den norske skjærgården.

Det betyr at vannskuterkjøring må skje utaskjærs. Det advarer Sjøfartsdirektoratet mot i sin høringsuttalelse til den nye forskriften.

En sjablongmessig forbudssone slik forslaget legger opp til vil på enkelte steder kunne føre til at bruk av vannscooter må skje i havområder vannscootere ikke er konstruert eller testet for. I slike tilfeller vil forbudssonen på 400 meter i realiteten være å anse som et totalforbud.

Sjøfartsdirektoratet / Sjøfartsdirekoratets høringsuttalelse

NRK.no har gjort gjentatte forsøk på å få kommentar fra Miljøverndepartementet til å kommentere denne saken. Det har ikke vært mulig.

Erlend Skolem

Erlend Skolem advarer mot å kjøre vannscooter i åpent hav.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Les også:

– Gambling med sikkerheten

Ansvarlig for sjøtjenesten i Telemark politidistrikt, Erlend Skolem, studerer sjøkartet over Telemarkskysten.

Her er det så kort avstand mellom øyer, holmer og fastland, at en 400 meters grense for vannscooterkjøring i realiteten fører til at det er forbudet mot å kjøre i skjærgården fortsetter.

– I Telemark vil det i praksis bare bli lov til å kjøre utaskjærs, 400 meter fra land eller øyer.

Også politiet i Telemark advarer mot å kjøre vannscooter i åpent hav.

– Jeg synes det virker som gambling med sikkerheten hvis man skal dra ut alene, 400 meter fra Jomfruland, med en så liten farkost, sier Skolem.

Vannscooterførere i Skien sluse

Her var vannscooterførerne på vei inn til Skien sluse, inngangsporten til Telemarkskanalen.

Foto: Richard Aune / NRK

Rettssaker

Forslaget til ny forskrift kommer fordi EUs kontrollorgan mener dagens regelverk er brudd på EØS-avtalen. Vanscooterførerne mener de har retten på sin side.

Les også:

Det er flere saker i rettsvesenet. En sak fra Arendal er anket fra Agder lagmannsrett til Høyesterett.

Carl-Jakob Johansen er blant vannscooterførerne som ble stoppet Telemarkskanalen i juli 2012. Flere nektet å godta forelegget.

Johansen mener forslaget til ny forskrift er et forsøk på å unngå EØS-reglene.

– De prøver å lure internasjonale myndigheter og gjør det samme som svenske myndigheter prøvde på i 2006. Da ble vannscooterne ført ut i allmenne farlei i Sverige, der tung skipstrafikk går. Heldigvis er det noen som følger med og gir beskjed, sier Johansen.

Les også:

NRK har bedt om kommentar fra Miljøverndepartementet, men ingen har villet la seg intervjue om denne saken. Politisk rådgiver Arne Garberg skriver i en SMS at opphevingen av det generelle forbudet mot bruk av vannscooter vil innebære at svært store områder åpnes for slik bruk."