Buskerud Kolletivtrafikk AS driver på kanten av aksjeloven, sier tidligere styreleder i selskapet, Runolv Stegane.
Grunnen er at egenkapitalen i realiteten er gått tapt ved slutten av hvert regnskapsår de to siste årene.
Når aksjekapitalen er tapt, sier aksjeloven at styret må gjøre noe, sier nylig avgått styreleder
– Uholdbart, sier Stegane
Regnskapstallene for Buskerud Kollektivtrafikk AS viser underskudd på 4.9 millioner i 2011 og 3,7 millioner i 2012. Disse underskuddene er ventet, og dekkes inn av av Buskerud Fylkeskommune som en del av subsidiene til kollektivtrafikken. Men fylkeskommunen dekker inn underskuddet først etter at regnskapsåret er avsluttet. Det er uholdbart, mener Stegane
– Ikke dramatisk
Leder av samferdselsutvalget i Buskerud Fylkeskommune, Trond Johansen, er ikke med på at dette er dramatisk, og sier at det reelt sett aldri er fare for akjekapitalen, i og med at fylkeskommunen har forpliktet seg til å dekke eventuelle underskudd.
Buskerud Kollektivtrafikk AS er heleiet av Buskerud Fylkeskommune. Selskapet driver ikke rutetrafikk selv, men kjøper tjenester av busselskaper og andre transportører på vegne av fylkeskommunen.