Trond Nymark - Kappgjenger Trond Nymark mener han er svært godt forberedt før OL-starten. Men noe konkret resultatmål vil han ikke ut med. - Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Kappgjenger Trond Nymark mener han er svært godt forberedt før OL-starten. Men noe konkret resultatmål vil han ikke ut med.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Nymark om kappgangpinen: – Den siste timen er bare vond

LONDON (NRK.no) 50 kilometer kappgang er en så stor påkjenning på kroppen at Trond Nymark (35) ikke har klart å fullføre mer enn fire løp siden OL-nedturen i Beijing.

– Jeg har hatt perioder der jeg har trent 40 timer i uka. Jeg trente for eksempel 121 timer på tre uker i vinter, sier Trond Nymark.

Klokken 10 lørdag morgen legger han ut på det han håper blir karrierens høydepunkt når han går 50 kilometer kappgang.

Og Nymark mener han er godt forberedt.

I vinter satte kappgjengeren personlig rekord i oksygenopptak da han testet seg. Han mener OL-oppkjøringen har vært «perfekt», men ellers er han hemmelighetsfull.

Han sier testene har vært bra, men nekter å si hvor gode. Og han sier at treningen har gått bedre enn på lenge, men nekter å snakke om plassering eller konkrete forhåpninger utover «å gjøre et godt løp».

Trond Nymark - Trond Nymark mener temperaturen i London passer ham perfekt. - Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Trond Nymark mener temperaturen i London passer ham perfekt.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix
Slik opplever han et løp

Nymark vet nemlig at med konkurransetid på tre timer og tre kvarter kan veldig mye skje. Han må unngå å åpne for hardt, unngå diskvalifikasjon, ikke la seg stresse av konkurrentene som rykker, og ikke minst må kroppen spille på lag.

Han må også være mentalt sterk for å holde trykket oppe gjennom konkurransen.
Når NRK ber han fortelle hvordan et femmilsløp utvikler seg, går han detaljert til verks.

– For meg er de første ti kilometerne bare å komme i gang. Du går på en snittfart som er fire-fem-seks sekunder saktere enn snittfarten på hele konkurransen, sier han.

– Mellom 15 og 20 kilometer pleier jeg å gå meg stiv. Det er to til fire kilometer hvor jeg må pushe for å komme inn i en flyt. Jeg kan bare komme på én konkurranse jeg har vært med på hvor jeg ikke har gått meg stiv i denne fasen.

– Som oftest pleier det å løsne skikkelig etter 28 kilometer. Det er en kritisk fase for meg, og når jeg er i slag øker jeg farten her. Når det ender med banning og en kjip hjemreise, så kommer problemene rundt 28 kilometer.

– Fra 35 kilometer og inn, så er det bare å orke. Da er det vondt.

– Hvordan vondt?

– Det er pine fra toppen og ned til tærne. Hvis det er varmt, så er det som å gå på brennende svaberg en time, sier han.

Ikke for varmt

Varmen har vært blant Nymarks verste fiender i en rekke konkurranser tidligere.

I London er det imidlertid ventet normalt, «norsk» sommervær lørdag morgen.
Nettopp det gjør ham optimistisk.

– Nøkkelen blir å være tålmodig, og jeg må gå riktig første 10 kilometerne. Jeg bør gå på mellom 45 og 45.30. Etter det skal jeg øke, men ikke for raskt, sier han.

Fullfører sjelden løp

De lange og utmattende konkurransene er en enorm pågang på kroppen. Trener Roger Gjelsvik sier at eleven ikke kan trene normalt de første tre ukene etter en konkurranse.

Han går sjelden mer enn to 50-kilometere i året, og stadig vekk må han bryte.
Etter at han måtte bryte løpet i Beijing for fire år siden, har han faktisk bare fullført fire løp.

Men selv om han ikke har møtt dagens motstandere særlig mye de siste årene, er han trygg på sin egen form.

– Jeg tror faktisk det er lettere for meg å vite hvordan jeg ligger an enn mange andre idrettsutøvere. Jeg vet at hvis jeg går i 200 til 220 kilometer i uka over tid, så kan man se hvordan jeg går i forhold til andre år, sier Nymark.

Video: Nymark optimist før OL-starten

Trond Nymark har aldri trent bedre

Trond Nymark har knapt trent bedre enn han har gjort de siste månedene før OL.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)