Flytypen Boeing 787 Dreamliner har hatt store innkjøringsproblemer.
Tidligere denne måneden ble alle fly av samme modell satt på bakken etter flere hendelser der batteripakker tok fyr eller skapte røykutvikling ombord.
Les:
Nå kommer det fram at det japanske flyselskapet All Nippon Airways (ANA) allerede måneder før hendelsene hadde begynt å bytte ut batteriene fordi de ikke var til å stole på.
Til New York Times bekrefter både selskapet og luftfartsmyndighetene i USA som gransker den amerikanske produsenten Boeing opplysningene.
– Dette vil helt klart være en del av vår etterforskning, sier talskvinne Kelly Nantel til avisa om de nye opplysningene.
Hun opplyser at National Transportation Safety Board i USA ikke tidligere hadde vært kjent med at «flertallige problemer med bruken av slike batterier». Nå ber myndighetene både ANA, Boeing og andre som har opplysninger om å melde seg til granskingen som pågår.
Norwegian er ett av flere flyselskaper som har satset på den helt nye modellen, og planlegger å bruke denne typen fly på sine nye langruter til Thailand og Nord-Amerika.
Modellen ansees som et prestisjefly for produsenten Boeing, men har møtt store problemer for de første som har tatt den i bruk.
Varslet Boeing om batterifeilene
Flyselskapet ANA sier til New York Times at de i månedene før de alvorlige hendelsene med brann og røykutvikling byttet ut ti batterier av samme type.
Batteriene ble byttet ut fordi de enten viste plutselig lave spenningsnivåer, ikke lot seg lade eller viste feil verdier på ladenivå.
Alle batteriene som måtte byttes ut ble rapportert til flyprodusenten Boeing, opplyser flyselskapet til avisa.
Feilene ble derimot ikke rapportert til flysikkerhetsmyndigheter i Japan eller hjemlandet til Boeing USA. Dette fordi det ikke hadde skjedd hendelser som direkte påvirket flysikkerheten.
Senere har derimot fly fra ANA måttet nødlande på grunn av plutselig fall i spenning på de samme batteriene.
Flyprodusenten Boeing har holdt fast ved at batteriproblemene kan kontrolleres, og at eventuelle feil ikke skal kunne gå utover sikkerheten til passasjerer.
Etter å ha blitt konfrontert med opplysningene fra ANA innrømmer derimot produsenten at batteriene ikke varer så lenge som planlagt, og at det nå er satt i verk tiltak for å unngå overoppheting som kan føre til røykutvikling eller brann.
Les:
Strid om batteriteknologi
En av nyvinningene ved flyet Boeing 787 Dreamliner er at flyet er mye lettere enn tilsvarende fly.
For å oppnå dette bruker produsenten blant annet nye batterier basert på litium-ion-teknologi.
Det er nå strid om sikkerheten rundt disse batteriene. Boeing fikk tillatelse av godkjenningsmyndighetene i USA til å bruke batteriene hvis de la inn tiltak som ville hindre eller stoppe eventuelle branntilløp.
Batteritypen som Boeing har valgt kalles helt konkret for litium-kobalt. Denne typen viste seg i tester i 2010 å være den kjemiske løsningen som var mest brannfarlig. Batterier av denne typen er dog de som gir best effekt i forhold til vekt.
Alle batterier undersøkes i røntgenmaskiner hos produsenten før de tas i bruk, men ikke alle er sikre på at dette vil finne alle mikroskopiske feil.
Det er ennå ikke klart hva som har ført til branntilløp både i Japan og USA. De amerikanske granskingsmyndighetene undersøker nå de involverte batteriene under mikroskop for å prøve og finne feilen.
Norwegian har bestilt åtte fly
Det norske flyselskapet Norwegian skal ta i bruk Boeing 787 på de planlagte langdistanserutene sine til New York og Bangkok og har bestilt åtte fly.
Det første blir levert i april i år. Så blir det levert ett i juni og ett i november.
– Nå undersøker amerikanske luftfartsmyndigheter og Boeing 787-flyene. Vi ønsker å avvente konklusjonene fra disse undersøkelsene før vi ønsker å si noe mer, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB da alle flyene av typen ble satt på bakken den 17. januar.