Hopp til innhold

Boeing visste om batteriproblemer lenge før branner på Dreamliner

Flyprodusenten Boeing var gjort kjent med problemer med batteriene ombord på «drømmeflyet» 787 flere måneder før de samme batteriene tok fyr – og alle flyene måtte settes på bakken.

Boeing 787 Dreamliner fra ANA

PÅ BAKKEN: Alle flyene av typen Boeing 787 Dreamliner er inntil videre satt på bakken mens en gransking pågår. Nå viser det seg at batteriproblemer var kjent før hendelsene.

Foto: Koji Sasahara / Ap

Flytypen Boeing 787 Dreamliner har hatt store innkjøringsproblemer.

Tidligere denne måneden ble alle fly av samme modell satt på bakken etter flere hendelser der batteripakker tok fyr eller skapte røykutvikling ombord.

Les: Alle Dreamliner på bakken

Nå kommer det fram at det japanske flyselskapet All Nippon Airways (ANA) allerede måneder før hendelsene hadde begynt å bytte ut batteriene fordi de ikke var til å stole på.

Kelly Nantel

SER PÅ: Kelly Nantel hos USAs National Transportation Safety Board forteller at de ser på opplysningene om at batterier feilet allerede i fjor høst.

Foto: Ap

Til New York Times bekrefter både selskapet og luftfartsmyndighetene i USA som gransker den amerikanske produsenten Boeing opplysningene.

– Dette vil helt klart være en del av vår etterforskning, sier talskvinne Kelly Nantel til avisa om de nye opplysningene.

Hun opplyser at National Transportation Safety Board i USA ikke tidligere hadde vært kjent med at «flertallige problemer med bruken av slike batterier». Nå ber myndighetene både ANA, Boeing og andre som har opplysninger om å melde seg til granskingen som pågår.

Norwegian er ett av flere flyselskaper som har satset på den helt nye modellen, og planlegger å bruke denne typen fly på sine nye langruter til Thailand og Nord-Amerika.

Modellen ansees som et prestisjefly for produsenten Boeing, men har møtt store problemer for de første som har tatt den i bruk.

Varslet Boeing om batterifeilene

Flyselskapet ANA sier til New York Times at de i månedene før de alvorlige hendelsene med brann og røykutvikling byttet ut ti batterier av samme type.

Batteriene ble byttet ut fordi de enten viste plutselig lave spenningsnivåer, ikke lot seg lade eller viste feil verdier på ladenivå.

Alle batteriene som måtte byttes ut ble rapportert til flyprodusenten Boeing, opplyser flyselskapet til avisa.

Feilene ble derimot ikke rapportert til flysikkerhetsmyndigheter i Japan eller hjemlandet til Boeing USA. Dette fordi det ikke hadde skjedd hendelser som direkte påvirket flysikkerheten.

Senere har derimot fly fra ANA måttet nødlande på grunn av plutselig fall i spenning på de samme batteriene.

En utbrent hjelpebatterienhet tatt fra et Boeing 787 Dreamliner-fly fra Japan Airlines

UTBRENT: Dette bildet viser en brannskadet batterienhet fra et Boeing 787 Dreamliner tilhørende Japan Airlines.

Foto: U.S. National Transportation Safety Board / Reuters

Flyprodusenten Boeing har holdt fast ved at batteriproblemene kan kontrolleres, og at eventuelle feil ikke skal kunne gå utover sikkerheten til passasjerer.

Etter å ha blitt konfrontert med opplysningene fra ANA innrømmer derimot produsenten at batteriene ikke varer så lenge som planlagt, og at det nå er satt i verk tiltak for å unngå overoppheting som kan føre til røykutvikling eller brann.

Les: Varslar full gjennomgang av Boeing 787 Dreamliner etter fleire feil

Strid om batteriteknologi

En av nyvinningene ved flyet Boeing 787 Dreamliner er at flyet er mye lettere enn tilsvarende fly.

For å oppnå dette bruker produsenten blant annet nye batterier basert på litium-ion-teknologi.

Batteri fra Boeing 787 undersøkes

MIKROSKOP: Etterforsker Joseph Panagiotou hos amerikanske National Transportation Safety Board undersøker batterier fra et Boeing 787 Dreamliner under mikroskop.

Foto: National Transportation Safety Board

Det er nå strid om sikkerheten rundt disse batteriene. Boeing fikk tillatelse av godkjenningsmyndighetene i USA til å bruke batteriene hvis de la inn tiltak som ville hindre eller stoppe eventuelle branntilløp.

Batteritypen som Boeing har valgt kalles helt konkret for litium-kobalt. Denne typen viste seg i tester i 2010 å være den kjemiske løsningen som var mest brannfarlig. Batterier av denne typen er dog de som gir best effekt i forhold til vekt.

Alle batterier undersøkes i røntgenmaskiner hos produsenten før de tas i bruk, men ikke alle er sikre på at dette vil finne alle mikroskopiske feil.

Det er ennå ikke klart hva som har ført til branntilløp både i Japan og USA. De amerikanske granskingsmyndighetene undersøker nå de involverte batteriene under mikroskop for å prøve og finne feilen.

Boeing sin nye Dreamliner på jomfrutur på Gardermoen

VISTE STOLT FRAM: Da Boeing i fjor besøkte Gardermoen med ett fly av den nye typen viste Norwegian-sjef Bjørn Kjos stolt fram den nye flytypen som han har bestilt åtte eksemplarer av.

Foto: Jonas Sætre / NRK

Norwegian har bestilt åtte fly

Lasse Sandaker-Nielsen

VENTER PÅ SVAR: Norwegians talsmann venter som alle andre spent på svar fra granskingene.

Foto: Jim Anderson / Norwegian

Det norske flyselskapet Norwegian skal ta i bruk Boeing 787 på de planlagte langdistanserutene sine til New York og Bangkok og har bestilt åtte fly.

Det første blir levert i april i år. Så blir det levert ett i juni og ett i november.

– Nå undersøker amerikanske luftfartsmyndigheter og Boeing 787-flyene. Vi ønsker å avvente konklusjonene fra disse undersøkelsene før vi ønsker å si noe mer, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB da alle flyene av typen ble satt på bakken den 17. januar.