Hopp til innhold

Skal firedoble flåten på 10 år

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har bestilt nok fly de neste ti årene til å bli ett av Europas største lavprisselskaper. – Enda et problem for SAS, mener analytikerne.

Flyselskapet Norwegian bestiller 222 nye fly

Bjørn Kjos sier til NRK.no at selskapet har sittet med kalkulatoren og regnet ut hvor stort selskapet må være for å kunne fly billig i fremtiden. - Størrelsen på konkurrentene har ikke vært avgjørende, sier han.

Foto: Junge, Heiko / Scanpix

30.august 2007 satte mange morgenkaffen i halsen da Norwegian-sjef Bjørn Kjos annonserte at selskapet hadde bestilt 42 nye fly.

I dag skjedde det igjen, men denne gang er flyordren femdoblet. Ikke mindre enn 222 fly har flyselskapet inngått avtale om å kjøpe fra produsentene Boeing og Airbus.

Peter Hermanrud, sjefstrateg i Swedbank First Securities

Peter Hermanrud, sjefstrateg i Swedbank First Securities.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank kaller handelen for et ekstremt stort løft for et ganske lite selskap, men mener likevel at det er smart å satse i dårlige tider.

– Det er veldig dristig å gjøre det Kjos gjør nå. Men samtidig må du våge å satse og være dristig for å få skikkelig suksess. Hittil har det vært en suksessoppskrift for Norwegian, sier analytikeren.

Han mener dagens kjempehandel fra Norwegian er dårlige nyheter for SAS.

– SAS har mange problemer å stri med, og nå har de fått ett til, sier Hermanrud.

LES OGSÅ: - Norwegian ikke lenger lillebror

LES OGSÅ: Norwegian kjøper fly for 127 milliarder

Vil firedoble flyflåten på ti år

I dag har Norwegian 62 fly på totalt 300 ruter i inn- og utland. I løpet av de neste ti årene regner selskapet med at den Europeiske flytrafikken vil vokse med totalt 1600 fly fordelt på mange selskaper.

Og Norwegian vil ha sin del av kaka. Dersom flyselskapet gjennomfører planene som ble presentert i dag, vil Norwegian i 2022 ha en flåte på 241 fly. Det er nesten fire ganger så mange som i dag.

Boeing skryter av avtalen

Flyselskapet Boeing skryter av avtalen som er inngått med Norwegian på sine nettsider onsdag.

Foto: Skjermdump fra Boeing.com

Samtidig vil markedsandelen øke fra dagens 2 prosent til 6 prosent. Men Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke bekymret over de dårlige tidene i europeisk økonomi.

– Det gjelder å gå motsyklisk i disse markedene. Det er når det ser som svartest ut at man må gjøre det, sier Kjos.

Europas største flyselskap er Ryanair, som har 250 fly og avtaler om levering av 64 nye i løpet av få år. SAS hadde til sammenligning en flåte på totalt 159 fly i 2010, ikke inkludert datterselskaper.

– Vi sammenligner oss egentlig ikke med Ryanair eller noen andre. Vi ser på hvor stor vi må være for å kunne fly veldig billig. Vi må være i verdenstoppen på kostnader for å kunne konkurrere, sier Kjos til NRK.no.

– 30 prosent kutt er fryktelig mye

På dagens pressekonferanse sa Kjos at selskapet gjorde en bra og en dårlig ting forrige gang selskapet var på storhandel i 2007.

– Det som var bra var at vi bestilte 42 nye fly. Det som var dårlig var at vi ikke bestilte dobbelt så mange sa Kjos, som begrunnet det med at det er langt dyrere å leie enn å kjøpe fly for flyselskapene.

Norwegian mener at de kan kutte drivstoffutgiftene med 30 prosent med det de kaller for «morgendagens fly».

– Det utgjør fryktelig mye penger for flyselskapene, sier Kjos.

– SAS er største offer

Anders Lidman, flyanalytiker i Aeropol AB

Anders Lidman, flyanalytiker i Aeropol AB

Foto: Aeropol

Den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol sier til NRK.no at Norwegian i fremtiden vil bli blant Europas største lavprisselskaper.

Lidman mener at SAS kan ha fått kjøpe flyene til halv pris av listepris på grunn av den enorme bestillingen.

– Norwegian vil få en fordel av en lav kostnadsbase fordi de kjøper billige fly, som de kan videreselge før de trenger mye vedlikehold, sier Lidman.

I tillegg kommer fordelen ved at nye fly bruker mindre drivstoff enn gamle.

Lidman mener at dagens nyheter fra Norwegian er aller dårligst nytt for SAS.

– Det største offeret her er SAS, fordi SAS har en kostandsstruktuir som ikke kan komme så mye mer ned. I praksis må de fortsette å kutte i administrasjon og personale, sier analytikeren.

Han mener at SAS gamle flyflåte er et betydelig problem for selskapet.

– SAS sitter fast i de gamle flyene. Jo lenger SAS venter med å bytte fly, jo verre blir det, avslutter Lidman