I siste kvartal var underskuddet hele 2,1 milliarder kroner, og det meste skyldtes konkursen i Spanair.
Resultatet for siste kvartal 2010 var til sammenligning et underskudd på 463 millioner kroner.
Årsresultatet for 2011 var alt i alt en forbedring sammenlignet med resultatet for året før, som var på minus 3,1 milliarder kroner.
- Les også:
– Skuffet
Flyselskapets administrerende direktør Rickard Gustafson vedgår at resultatet er skuffende.
– Det finnes faktorer som driver utviklingen i riktig retning, men det er klart at jeg ikke er glad for et milliardtap, sier han ifølge det svenske nyhetsbyrået TT.
Selskapet hadde en omsetning på 41,4 milliarder svenske kroner i 2011, opp fra 41,1 milliarder kroner i 2010. Antall passasjerer gikk opp med 2 millioner, en økning på 7,8 prosent.
- Les også:
Kutt i topplinjen
For å sikre framtidig lønnsomhet setter SAS nå opp tempoet i sitt spareprogram.
Som selskapet har kunngjort tidligere, skal besparelsene for en stor del gjøres i administrasjonen.
I alt 300 heltidsstillinger skal bort. I tillegg vil fagforeningene i SAS bidra med besparelser tilsvarende 1 milliard svenske kroner i 2012 og 2013.
Resultateffekten av effektiviseringen for 2012 vil samlet beløpe seg til 2 milliarder kroner, ifølge den siste resultatrapporten.
- Les også:
Spanair-konkurs
SAS forklarer det svake resultatet i 2011 med Spanairs konkurs. Den kostet SAS 1,7 milliarder svenske kroner.
– Men etter justering for effekten av Spanair leverte vi marginalt positive resultater, sier Gustafson.
SAS har beregnet at selskapet ville gått 90 millioner svenske kroner i pluss i 2011 om det ikke var for Spanairs konkurs.
I 2012 venter SAS fortsatt press på inntektene.
– Jeg er bekymret og usikker på hvor konjunkturene tar veien, sier Gustafson.
Ifølge ham er utviklingen spesielt avhengig av belegget på flyene og drivstoffprisen.
- Les også:
Sterkere konkurranse
Samtidig opplever SAS økt konkurranse fra blant andre Norwegian, som nylig kunngjorde at selskapet har gjort storinnkjøp av nye fly.
– SAS må sørge for at deres produkt skiller seg ut, så de hele tiden ligger et skritt eller to foran. De forretningsreisende skal være sikre på at de vil få verdi for den merprisen som de må betale hos SAS, mener SAS-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.
Flyselskapet har også store utfordringer innad. Oppbygningen på tvers av landegrenser og med mange fagforeninger internt gjør det vanskelig for selskapet å manøvrere.
– Man kan håpe at dette blir løst, slik at SAS kan ligne mer på et alminnelig selskap som kan ta raske beslutninger, sier Pedersen til Ritzau.
- Les også:
Toppår i Widerøe
Mens morselskapet SAS sliter tungt, går det desto bedre for Widerøe.
Flyselskapets resultat for 2011 var det beste noen gang. Widerøe hadde et resultat før skatt på 370 millioner kroner i 2011, en oppgang fra 162 millioner kroner i 2010.
– Enkelte deler av virksomheten vår har faktisk også gått bedre enn vi planla, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i en kommentar til tallene.
- Les også: