Hopp til innhold

SAS kjøper fly for 20 milliarder

SAS bestiller tolv nye Airbus-fly til bruk på langdistanserutene, og øker kapasiteten med 20 prosent. Også rekkevidden og setebredden blir bedre.

Åtte av de nye flyene SAS nå investerer i er A350-900XWB, Airbus-konsernets aller nyeste fly og konkurrenten til Dreamliner.

Flyet som lettet for første gang 14. juni i Frankrike, skal være blant de mest drivstoffgjerrige og støysvake fly som hittil er utviklet. De øvrige fire er av typen A330-300 Enhanced.

I tillegg vil SAS oppgradere kabinene i dagens flåte av A330/340-fly.

Selskapet har lenge slitt med lønnsomheten og arbeider intenst med å redusere kostnadene. I første kvartel hadde SAS et underskudd før skatt på 823 millioner kroner, mens andre kvartal endte med 270 millioner norske kroner i minus.

Airbus A350 XWB

De nye flyene øker også rekkevidden til SAS med 500 nautiske mil. Det betyr at USAs vestkyst, Sør-Amerika og Sørøst-Asia blir innenfor rekkevidde fra Skandinavia.

Foto: HO / Reuters

Bruker mindre bensin

Selskapet har fått kritikk for sin gamle flypark med høyt drivstofforbruk. Nå lover airbus lover at de nye flyene vil redusere drivstofforbruket, og dermed CO2-utslippene, med 25 prosent.

– De store tekniske forbedringene fra denne omfattende fornyelsesplanen kommer til å gi SAS en langdistanseflåte som er den ledende i bransjen. Den kommer til å øke vår konkurranseevne og styrke vårt tilbud til kundene, sier konsernsjef Richard Gustafson i en pressemelding fra SAS.

Foruten de åtte A350-flyene som er bestilt, har SAS også opsjon på ytterligere seks fly av samme modell.

Større seter

Det største flyet, A350-900XWB (hvor XWB står for Xtra Wide Body), vil ta 308 passasjerer og øker kapasiteten på langdistanserutene med 20 prosent.

De nye flyene øker også rekkevidden til SAS med 500 nautiske mil. Det betyr at USAs vestkyst, Sør-Amerika og Sørøst-Asia blir innenfor rekkevidde fra Skandinavia.

Flyene vil også ha bredere seter og større vinduer, lover Airbus.