Hopp til innhold

Norwegian kjøper fly for 127 milliarder

Norwegian skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner, opplyser flyselskapet.

Bjørn Kjos Norwegian

Bjørn Kjos og Norwegian skriver i en pressemelding at flykjøpet er fastlandsnorges desidert største enkeltinvestering.

Foto: Roald, Berit / Scanpix

Norwegian kjøper 122 fly fra Boeing. 100 av flyene er det nye Boeing 737 MAX8. Norwegian blir dermed lanseringskunde i Europa for den nye flytypen.

Norwegian har også inngått avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

Leveransen av flyene vil begynne i 2016, skriver selskapet i en børsmelding.

Flyselskapet har også sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly, henholdsvis 100 Boeing 737 MAX8 og 50 Airbus A320neo.

– En historisk dag

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en stor milepæl i selskapets 10-årige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Flykjøpet er fastlandsnorges desidert største enkeltinvestering og på nivå med de største norske investeringene innen olje- og gassvirksomheten, heter det i en pressemelding fra Norwegian.

Han forteller at selskapet føler seg komfortabel med finansieringen fremover. Ytterligere detaljer vil bli lagt fram på en pressekonferanse onsdag formiddag.

– Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover, og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene, sier Kjos.

Han mener at flykjøpet vil være positivt for passasjerene, selskapets kostnader og miljøet.

– Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert sjuende år, og det krever at vi planlegger minst 10-20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Kjos.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Boeing Sky Norwegian

«Boeing SKY»-interiøret, slik det vil se ut i Boeing 737-800 flyene.

Foto: Norwegian

Mindre drivstoff

I en børsmelding skriver selskapet at Boeing 737 MAX8-ene er arvtageren til 737-800. Flyene skal ha nye motorinstillinger som sammen med nye spesifikasjoner for selve flykroppen vil gi en reduksjon i drivstoffbruk på 10 - 12 prosent.

Airbus A320neo er etterfølgeren til Airbus A320, og vil gi en reduksjon i drivstoffbruk på 15 - 17 prosent.

– Dagens bestilling vil forankre Norwegians posisjon som et av de mest konkurransedyktige og effektive flyselskapene i Europa, skriver selskapet i børsmeldingen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Norwegian Airbus A320neo

Bildet viser forskjellen på en Airbus A320 (venstre del av flyet) og den nye Airbus A320neo (høyre del).

Foto: Norwegian

127 milliarder

Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner og er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering, og også helt på høyde med de største investeringene i olje- og gassnæringen.

– Vi har også god komfort med finansieringen fremover. Norwegian har etter hvert nådd en størrelse der vi med fordel kan ha to leverandører, både for å sikre tilstrekkelig flykapasitet, fleksibilitet og ikke minst for få fordeler av konkurransen mellom to produsenter, sier Kjos.

Norwegians kjøpsavtaler på 222 fly er den største flyordren i Europa noensinne.

I 2007 bestilte Norwegian 42 nye Boeing 737-800-fly. Ordren fra 2007 har i ettertid blitt utvidet flere ganger. Behovet for fly har vært langt større enn det selskapet klarte å forutse for fem år siden, mener Kjos.

– Da Norwegian i 2007 bestilte 42 nye Boeing 737-800-fly, var det mange som mente at det var å gape svært høyt. Historien har vist oss at det var et helt riktig valg for å sikre vår konkurransekraft og få ned våre kostnader. Samtidig har vi utvidet denne ordren flere ganger i ettertid, slik at vårt behov for fly har vært langt større enn det vi forutså for fem år siden, sier Kjos.