Hopp til innhold

Spanair-konkursen: – Rutefly-passasjerer har for dårlige rettigheter

Har du bestilt flybilletter med konkursbegjærte Spanair, er sjansen liten for at du får pengene tilbake. Nå krever forbrukermyndigheter og reisenæringen garantifond for ruteflygninger.

spanair

KANSELLERT: En Spanair-ansatt prøver å hjelpe reisende på flyplassen i Barcelona lørdag etter at flysleksapet fredag kveld gikk konkurs. Norske bransjeaktører mener konkursen viser at rutefly-passasjerer har for dårlige rettigheter.

Mens charterturister med Spanair-billetter kan lene seg tilbake og la turoperatøren ordne opp etter fredagens konkurs, er det ikke like enkelt for de som har bestilt rutefly med det spanske flyselskapet.

DISKUTÉR: Hva syns du om rettighetene til rutefly-passasjerer? delta i diskusjonen under artikkelen

Noen smutthull

SAS, som hadde eierandeler i selskapet, sier at de vil erstatte eller refundere billetter som er bestilt direkte gjennom SAS.

– Hovedregelen er å forholde seg til den man har kjøpt billetten av. Hvis passasjerer har kjøpt Spanair-billetter via SAS, får de refundert beløpet eller blir booket om ved hjelp av oss. De må da henvende seg til kundesenteret og kunne legge frem en SAS-billett, sier presskontakt Monica Hovland i SAS til NRK.no.

Men bestilte du billetten direkte fra Spanair, har du ikke mye å stille opp med.

– De som har bestilt billetter til ruteflygninger med Spanair fremover, har med stor sjanse tapt pengene sine, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Elise Korsvik, til NRK.no.

Ifølge Rolf Forsdahl, leder i reisebransjeorganisasjonen Virke, fins det noen få mulige smutthull: Har du betalt billettene med kredittkort, kan du med hjemmel i Kredittkjøpsloven krever penger tilbake fra kortselskapet. Noen selskaper tilbyr konkursforsikring ved bestilling, og har du kjøpt det, er saken grei.

Rolf Forsdahl

– TRENGER NYE REGLER RASKT: Rolf Forsdahl i Virke mener Spanair-konkursen må tvinge frem nye og bedre rettigheter for rutefly-passasjerer.

Foto: Virke

Har du bestilt via reisebyrå, og dette er medlem av den internasjonale flytransportorganisasjonen IATA, kan du være heldig: Der vil pengene for billetten bli forsøkt stoppet før de når konkursboet til Spanair.

– Da er sjansene for å få pengene tilbake større. Dette er en form for sikkerhetsventil ved konkurser, og de fleste reisebyrået som selger billetter til internasjonale flygninger er med, så vi anbefaler folk å kontakte byrået og høre. Men hvis det har gått en del tid fra du bestilte reisen, er det mulig pengene allerede har gått med i sluket, sier Forsdahl til NRK.no.

– Ikke noe å slå i bordet med

Grunnen til at charterturistene kan ta det med ro, mens ruteflypassasjerene får økonomisk hodebry, er enkel: Pakketurer har et eget reisegarantifond, som forplikter turoperatører til å finne en løsning ved eventuelle konkurser hos flyselskapet. Tilsvarende ordning fins ikke for rutefly. Dermed må reisende lene seg på de mulighetene som er skissert ovenfor, eller velvilje fra det aktuelle selskapet eller andre flyselskaper.

– Uten reisegarantifond har man ikke noe å slå i bordet med. Ved den forrige store flykonkursen, Sterling i 2008, løste det seg for mange fordi selskapet samarbeidet med Norwegian. Men det er ingen plikt for andre flyselskaper å hjelpe, poengterer Korsvik.

Spanair-konkursen viser at ruteflypassasjerer har for dårlige rettigheter, mener både Forbrukerrådet og Virke, som krever en tilsvarende garantiordning for rutefly.

– Denne saken viser helt klart at det er et stort behov for dette, sier Forsdahl.

– Fra et forbrukerperspektiv ser vi helt klart at en tilsvarende garantiordning bør på plass. Det kan være snakk om mye penger for de som blir berørt, samstemmer Korsvik.

Begrunnelsen for å ha garantifond for pakketurer, men ikke rutefly, skriver seg flere tiår tilbake, ifølge Forsdahl:

– Økonomisk i knestående

– Det var noen stygge konkurser med turoperatører på 1970- og 1980-tallet, en tid hvor rutefly var ansett som sikre som banken. Mange av flyselskapene var statlig eid, og konkurser var nærmest utenkelig. Men alle som kan lese tall nå, ser jo at flyselskapene strever økonomisk, mange er nede i knestående. Behovet for et garantifond er rimelig åpenbart, sier han.

Det pågår nå et arbeid internt i EU om å utforme et regelverk som skal ivareta ruteflypassasjerer bedre. Men flyselskapene er sterkt i mot garantiordningen.

– Bransjens argument er at det kan bli vanskelig å praktisere, finansiere og administrere, sier Korsvik.

Med Spanair-konkursen vil denne argumentasjonen miste gyldighet, mener Forsdahl.

– Dette vil aktualisere behovet for raskt å innføre nye regler, sier han.

Den internasjonale finansuroen som herjer Europa og gir ringvirkninger også utover verdensdelen, gjør markedet uforutsigbart. Men han vil ikke forskuttere flere flykonkurser.

– Når det går dårlig for et stort flyselskap, hender det at stater skyter inn penger, man får gjeldsordninger og lignende som holder skuten oppe en stund til. Så det er mye som spiller inn.

Charterflygninger som planlagt

Både Ving, Star Tour og Apollo har brukt Spanair. Allerede natt til lørdag fikk de tre operatørene i samarbeid inn et nytt fly for Spanair-flyet som opprinnelig skulle fraktet charterturister mellom Tromsø og Gran Canaria. Da NRK.no var i kontakt med dem lørdag ettermiddag, regnet alle med at det vil ordne seg også med flygningene neste uke og fremover.

– Vi har de neste flyvningene på onsdag og torsdag, sammen med Ving og Apollo. Jeg er rimelig sikker på at vi finner en løsning innen den tid. Det løser seg alltid. Kundene kommer på ferie, det finner vi en løsning på, sier informasjonssjef Elisabeth larsen-Vonstett.

De berørte passasjerene trenger ikke å foreta seg noe aktivt. De kan bruke de samme billettene.

– De som skal reise onsdag og torsdag den kommende uken, blir kontaktet av oss, og så sender vi ut brev til kunder som skal reise utover vinteren, så alle blir informert, sier hun.