Hopp til innhold

Europeisk bilindustri i motgang

LE HAVRE (NRK) Bilindustrien i Europa gjennomlever sin verste krise noensinne. Det som en gang var bærebjelken i stolte industrinasjoner, ligger nå brakk. Tusenvis av fabrikkarbeidere går en usikker fremtid i møte.

Arbeider ved fransk Renault-fabrikk

De franske bilarbeiderne blir stadig færre. Bare i år har Renault varslet at de sier opp nye 7500 ansatte.

Foto: PHILIPPE HUGUEN / Afp

Hege Moe Eriksen, Europa
Foto: NRK

– Jeg har jobbet hardt i 32 år. Det er ikke oppmuntrende at det er de svake som betaler prisen, vi som er nederst på rangstigen.

Klokken er seks om morgenen, og Florian André er på plass ved Renault-fabrikken i havnebyen Le Havre, slik han har vært i 32 år.

De pleide å være 13.000 arbeidere her. Nå er de knapt 1500.

– Før var en jobb hos en stor bedrift som Renault, en garanti for å ha jobb til pensjonsalder. Slik er det ikke lenger, Jeg er glad for at jeg fortsatt har arbeid, men jeg er bekymret, sier André.

Den ruvende hvite Renault-fabrikken i utkanten av Le Havre, har vært byens økonomiske bærebjelke. Fabrikken har produsert personbiler både for det franske markedet og for eksport. Nå går den på lavbluss.

– Vi går så vidt rundt og kjører på bare 15 prosent av full kapasitet. Før produserte vi 1000 biler per dag, nå er vi nede i 125, forteller Florian André før han forsvinner inn porten til fabrikken.

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

Antall biler produsert (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

Suksess i fritt fall

Det har vært en europeisk suksesshistorie gjennom flere tiår. Bilindustrien har vært økonomisk motor i land som Frankrike, Tyskland og Italia. Men nå er det stopp.

Europeisk bilindustri opplever sitt verste år siden 1995. I eurosonen har bilproduksjon krympet med 9 prosent i 2012.

Verst er det i sør: I Frankrike har produksjonen falt med 13 prosent, i Italia med 18 prosent og Spania med 16 prosent.

Bilproduksjon i Europa (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

Foto: NRK

– Situasjonen er svært alvorlig, sier Ivan Hodac, generalsekretær i Europeiske bilprodusenters forening.

Kontoret hans i Brussel er pyntet med små bilmodeller fra ulike merker. Organisasjonen representerer noen av Europas største selskaper. Mange av dem har flyttet bilproduksjonen til andre kontinenter, som Asia og Afrika.

Ikke bare produksjonen, men også salget er også i ferd med å bevege seg østover. Det selges mindre nye biler i eurosonen nå enn før.

– Bilindustrien sysselsetter direkte eller indirekte 15 millioner mennesker. Hvis vi må minke produksjonen i Europa med 10–15 prosent, så innebærer det at millioner av mennesker kan miste jobbene sine, sier Ivan Hodac.

Hos bilforhandlere i Frankrike er det blitt stille.

– Her er det ikke mange kunder som kommer lenger, sier Valérie Bossart.

Hun eier flere bilforhandlere, men salget har stupt med 40 prosent hittil i år. Året før gikk det også nedover. Nå må Bossart sparke opp mot 30 av sine ansatte.

– Vi kan ikke fortsette med denne nedgangen, som bare går raskere og raskere. Vi er nødt til å restrukturere, sier Bossart.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Bilindustrien i Europa sliter i nedgangstider mens den samme industrien vokser og vokser i Asia.

DOBBELT BESØK: NRKs korrespondent Anders Magnus besøkte Peugeot- og Citroën-fabrikken i Wuhan, Kina. Stemningen er en helt annen der enn ved Renault-fabrikken i Le Havre, Frankrike hvor Europa-korrespondent Hege Moe Eriksen dro til.

Taper Europa den globale kampen?

Bare noen kilometer unna fabrikken til Renault i Le Havre, nede i havna, er det et dystert skue for franske arbeidere. Tusenvis av splitter nye Renault-biler og andre europeiske bilmerker står parkert på rekke og rad.

Men de er produsert i Asia og kommet inn med båtene til Le Havre.

– Disse bilene er for det meste produsert i Tyrkia, sier Florian André og peker på Renault Clio-modellen.

Markedsandeler solgte biler i verden (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

– Der produserer de for fullt, mens vi går her på tomgang. Arbeidet er dårlig fordelt, sier André.

– Europa skapte den globale økonomien, men nå snur den seg mot oss. Konkurransen som kommer fra land som Kina og India, er vanskelig å møte. Hvis vi ikke tilpasser oss, til noe vi selv har skapt, blir vi nødt til å gjøre store forsakelser i Europa. Det vil bli svært vanskelig for oss å overleve, sier Ivan Hodac i foreningen til de europeiske bilprodusentene.

Florian André og kollegene hans betaler prisen for den europeiske krisa.

De siste fem årene har de måttet legge ned arbeidet flere uker i året på grunn av liten etterspørsel. Nå har de ansatte gått med på fryste lønninger og lengre arbeidsdager i et forsøk på å redde fremtiden til Renault-fabrikken i Le Havre.

– Så lenge fabrikken er der, er det ennå håp. Men det er sikkert at vi er i ferd med å miste mange ting, sier Florian André.