Hopp til innhold

SAS' framtid lagt i EUs hender

Regjeringene i Norge, Sverige og Danmark går til EU og ber om lov til å gi statlige garantier til SAS. På den måten kan SAS få forlenget sine milliardlån i bankene.

Fly går inn for landing

For å unngå at SAS-flyene skal gå inn for landing en gang for alle, vil regjeringene bidra med statsgarantier.

Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

SAS er i en alvorlig økonomisk krise, og må ha penger for å overleve.

Regjeringene i de tre eierlandene Norge, Sverige og Danmark er villig til å garantere for 4 milliarder norske kroner, slik at SAS kan få forlenget lånene sine i seks skandinaviske og europeiske banker, skriver svenske Dagens Industri.

Kan være ulovlig statsstøtte

Men først må EU vurdere om en slik økonomisk håndsrekning fra myndighetene er ulovlig statsstøtte.

En ny emisjon kan også være en løsning for SAS. Men ved tidligere aksjeutvidelser i SAS har konkurrenten Norwegian protestert kraftig og beskyldt myndighetene for å gi SAS ulovlig statsstøtte.

I går skulle SAS ha lagt fram sin kvartalsrapport, men utsatte offentliggjøringen i siste minutt. SAS ga børsen beskjed om at forhandlinger pågikk for å løse krisen i det skandinaviske selskapet.

Men sannheten var at SAS ventet på godkjenningsstempel for den framforhandlede løsningen fra EU, ifølge den svenske økonomiavisen.

I tredje kvartal har selskapet gått i pluss, men det er langt fra nok til å rake kastanjene ut av ilden.

Seks av sju banker sa ja

De seks bankene som har gått med på å forlenge SAS-lånene mot statsgarantier er Danske Bank, DNB, Nordea, Royal Bank of Scotland, SEB og Swedbank.

Også Handelsbanken har lånt penger til SAS, men banken trakk seg underveis i forhandlingene.

Sveriges finansminister Peter Norman skal ha lagt hardt press på bankene for å få lånene forlenget. Men til gjengjeld ser det ut til at bankene er garantert å få pengene sine tilbake hvis det skandinaviske flyselskapet skulle gå konkurs.

Samtidig har bankene krevd at SAS gjennomfører de varslede kostnadskuttene på 3 milliarder svenske kroner for at lånene skal godkjennes. Spareplanen blir trolig presentert mandag, og fagforeningene skal ha akseptert de kraftige nedskjæringene.

I tillegg har SAS varslet at selskapet vil selge unna deler som ikke hører til selskapets kjernevirksomhet.

SAS har i lang tid slitt med høye kostnader, store underskudd og tyngende framtidige pensjonsutgifter. De tre hovedeierne, den norske, svenske og danske staten, har flere ganger måttet gripe inn og redde flyselskapet.

SAS Ground Services-mannskap på Kastrup i København

SAS Ground Services – her på Kastrup – er et av datterselskapene SAS vurderer å selge.

Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX