Hopp til innhold

Bilmarkedet i Asia suser forbi Europa

WUHAN (NRK) Det er billigere å produsere biler i Asia, og det er også her, særlig i Kina, at etterspørselen øker mest. I år passerer Kina for første gang Europa, både når det gjelder salg og produksjon av antall biler.

Renault-fabrikken i Wuahn, Kina
Foto: GOH CHAI HIN / Afp

Anders Magnus

I Kina kommer folk i år til å kjøpe mer enn 16 millioner privatbiler.

Salget av nye biler har økt svært raskt de siste årene, bare i vår har økningen vært på 13 prosent i forhold til samme tid som i fjor.

– Nå tror jeg denne veksten i salget etter hver kommer til å flate ut til kanskje 10 prosent økning i året, sier den uavhengige kinesiske bilmarkeds-analytikeren Zhong Shi til NRK.

Det er likevel en vekst som de europeiske bilprodusentene bare kan drømme om. Der har salget av nye biler gått ned med 6 prosent siste året.

Kineserne elsker europeiske biler

Kineserne elsker europeiske bilmerker. De regnes for å være sikre og komfortable, og har en høyere standard enn de fleste kinesiske bilmerkene – selv om de er laget i samme land.

Bilmarkedet i Kina er nokså delt. Folk som har lite penger kjøper kinesiske merker, den rikere delen av middelklassen sverger til europeiske merker som Volkswagen og Audi.

Bilproduksjon i Kina (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

Også amerikanske og japanske bilmerker er populære, men etter den økte utenrikspolitiske spenningen mellom Kina og Japan det siste året har salget av japanske biler i Kina gått ned.

Noen kinesere mener det er upatriotisk å kjøpe japanske merker, selv om de er laget i Kina. Men mange unngår merker som Honda, Toyota og Nissan fordi de er redde for at bilene deres kan bli skadet av sinte anti-japanske demonstranter – slik det skjedde i fjor høst.

Nye fabrikker i ett sett

De franske bilmerkene Peugeot og Citroën er ikke de største europeiske merkene i Kina, men veksten også i salget av deres biler har vært formidabel.

NRK besøkte én av fabrikkene den franske bilprodusenten har sammen med sin kinesiske samarbeidspartner Dongfeng Automobile Company.

Den ligger i byen Wuhan i Hubei-provinsen, hvor Dongfeng Peugeot Citroën også har en annen bilfabrikk og er i ferd med å bygge en tredje, slik at produksjonen av biler kan holde tritt med etterspørselen.

Mange av dem som arbeider på fabrikken har fått livene sine snudd helt opp ned med den nye jobben.

– Den har forandret situasjonen fullstendig – og til det bedre, for både meg og min familie. Uten denne jobben ville jeg nok fortsatt vært en gjetergutt som passet kyrne på marken, sier Zhu Xiaomin til NRK.

Han er formann for et arbeidslag langs samlebåndet, og har nylig fått den gamle guttedrømmen oppfylt.

– Den gang var min største drøm å eie en hvit Citroën. Men nå, etter mange års hard arbeidsinnsats, endte jeg faktisk opp med å kjøpe en rød Peugeot 308.

Zhu Xiaomin synes han tjener godt, med en månedslønn på over 5000 kroner.

Det er likevel svært mye mindre enn europeiske bilfabrikk-arbeidere tjener, og forklarer hvorfor produksjonen er så mye billigere i Kina enn i EU – til tross for at man i Kina har atskillig flere ansatte og færre roboter ved produksjonslinjene.

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

Antall biler produsert (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

Eksport motsatt vei

I de kinesiske bilfabrikkene som lager europeiske merker er man nøye med å følge samme kvalitetskrav som i Europa, slik at bilene også kan eksporteres til dette markedet.

– Kvalitetskontrollen vår er svært nøye. I samsvar med de strengeste krav i europeiske standarder, sier Zhu Jun Min som er produksjonsleder ved Dongfeng Peugeot Citroën-fabrikken i Wuhan.

Analytiker Zhong Shi tror det kan være et sannsynlig framtidsscenario at alle biler av europeiske merker som selges i Europa vil være laget i Kina.

– Det er mulig på grunn av den billige arbeidskraften her. I framtida vil flere og flere biler komme fra kinesiske fabrikker.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Bilindustrien i Europa sliter i nedgangstider mens den samme industrien vokser og vokser i Asia.

DOBBELT BESØK: NRKs korrespondent Anders Magnus besøkte Peugeot- og Citroën-fabrikken i Wuhan, Kina. Stemningen er en helt annen der enn ved Renault-fabrikken i Le Havre, Frankrike hvor Europa-korrespondent Hege Moe Eriksen dro til.

En SUV til kona

Men de europeiske bilkonsernene må da stadig bygge nye bilfabrikker i Kina, for etterspørselen fra kineserne er voldsom.

– Antallet kunder øker svært raskt, forteller viseadministrerende direktør
Synk Guan Ping ved en av bilbutikkene i Beijing som selger Peugeot.

Hun har alt 26 selgere i arbeid uken gjennom, men er snart nødt til å ansette flere for å holde tritt med etterspørselen fra kundene.

Det er ingen ting i veien med kjøpekraften hos den framvoksende middelklassen i Kina.

Markedsandeler solgte biler i verden (bmp)

(Trykk på grafikken for å se den i større utgave.)

En av kundene, Li Jie, har nettopp kjøpt sin andre Peugeot fra denne butikken. Han bruker selv en modell 508 som passer for forretninger og mer formelle anledninger, ifølge ham selv. Nå kjøper han i tillegg en SUV, modell 3008.

– En slik SUV passer bedre for kona, sier han.

Bilen koster her i Kina 210.000 kroner før skatt, og er langt fra den dyreste europeiske modellen man ser titusenvis av i Beijings gater – svært ofte med en kvinne bak rattet.

Tett trafikk og tett tåke

Men det er ett stort skår i gleden for alle som kjøper bil i Kina, særlig i de store byene.

Trafikken er nå så tett og går så sakte at det snart tar lengre tid å bevege seg fra sted til sted med bil enn til fots.

I tillegg kommer all forurensningen fra bilene, som bidrar kraftig til å legge et teppe av giftig, grå luft over Beijing og de andre millionbyene store deler av året.

– Hvis denne økningen i salget av biler bare fortsetter, vil ikke samfunnet vårt klare å håndtere det – uansett hvor mange nye motorveier vi bygger, sier analytiker Zhong Shi.

– Alle de lokale myndighetene ønsker selvsagt at det skal bygges nye bilfabrikker i deres by. Men de vil ikke ha flere biler på egne veier. Kort sagt kan man si at hver by ønsker å selge sine biler til andre byer. Men i lengden er det selvsagt ikke mulig.