Hopp til innhold

Huitfeldt: – Vi kan aldri konkurrere med Asia

– Vi kan aldri konkurrere med Asia om å ha de laveste lønnsforholdene, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt, som ikke vil gi etter for Norwegians ønske om å bruke asiatisk arbeidskraft.

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt synes det er synd hvis Norwegian velger å flagge ut.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Torsdag skrev DN at Norwegian vurderer å flagge ut til Irland for å benytte personell med asiatisk lønns- og arbeidsvilkår på de nye langdistanseavgangene.

I dag hindrer norske regler selskapet i å bruke asiatisk besetning på norske fly, noe Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener gjør det håpløst å konkurrere mot asiatiske flyselskaper.

– Vi kommer ikke til å ha en fillesjanse til å konkurrere med asiatene hvis vi skal konkurrere ut ifra skandinaviske forutsetninger, vi må konkurrere ut ifra asiatiske forutsetninger, sier Kjos til NRK.

– Ikke aktuelt

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt håper det ikke blir noe av utflaggingsplanene til Kjos, men gjør det klart at det ikke er aktuelt å lempe på reglene for å holde Norwegian i Norge.

– Jeg synes det er synd hvis Norwegian velger å flagge ut, men vi kan ikke imøtekomme deres krav om å gi de ansatte asiatiske arbeidsbetingelser, sier hun.

– Hva blir konsekvensene hvis Norwegian får lov til å bruke for eksempel asiatisk arbeidskraft?

– Det vil gå ut over lønns- og arbeidsbetingelser, ikke bare for ansatte i norsk luftfart, men også Europeisk luftfart. Norge kan ikke gå i front når det gjelder å senke lønninger, sier hun.

Bjørn Kjos presenterer Norwegians langdistansesatsing

Bjørn Kjos og Norwegian vurderer å flagge de nye Dreamliner-flyene ut til Irland.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Ønsker felles regelverk

Arbeidsministeren viser til at flere andre europeiske land har bestemmelser som hindrer bruk av utenlandsk arbeidskraft på fly.

Nå vil hun arbeide for et felles europeisk regelverk.

– Vi vil ha en gjennomgang sammen med samferdselsdepartementet når det gjelder betingelsene i europeisk luftfart. Når Norwegian ba om dette unntaket, fant vi ut at dette var regulert i mange andre europeiske land, så det var ikke aktuelt for oss å gå i front, sier Huitfeldt.

Hun er ikke enig i at det er umulig å konkurrere dersom man skal følge det norske regelverket.

– Det er attraktivt å fly i Norge, og Norwegian har gjort det godt. Hvis vi åpner for å redusere når det gjelder de ansattes lønnsbetingelser, hva er da det neste? Er det transportsektoren, er det serveringsbransjen, spør Huitfeldt.

– Endelig beslutning ikke tatt

Anne-Sissel Skånvik

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Foto: Mats Lundqvist / Norwegian

Luftfartstilsynet behandler nå en forespørsel fra Norwegian om å registrere de nye Dreamliner-flyene i Irland, for å kunne bruke personell med asiatiske lønns- og arbeidsvilkår.

Personellet skal etter planen brukes på flyginger til og fra New York, Florida og Bangkok.

Norwegian kan dermed redusere lønnsutgiftene og oppnå bedre lønnsomhet på langdistansesatsingen.

Utgiftene ved å bruke norsk personell kan være så mye som tre ganger så mye som for eksempel thailandske ansatte.

Etter det NRK kjenner til, kan Norwegian spare opp mot 80.000 kroner på en langdistanseavgang med asiatiske arbeidsbetingelser.

Med åtte Dreamliner-fly i drift, blir dette en halv milliard kroner spart i året.

– Endelig beslutning er ikke tatt, men Irland er en mulighet som vi også har en dialog med tilsynet om. Årsaken til dette bør jo være godt kjent, vi retter oss selvsagt etter norske myndigheters krav om at fly med utenlandsk besetning skal være utenlandsregistrert, slik den norske utlendingsforskriften er formulert. Norwegian har selv ikke hatt noe ønske om utenlandsregistrering, men dette er den gamle særnorske bestemmelsen som den nåværende regjeringen har valgt å holde på, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN.

Får fagforening-kritikk

YS-forbundet Parat er skeptiske til Norwegians planer, og mener selskapet forsøker å omgå norske regler ved å etablere et utgangspunkt for sine langdistanseruter i Irland.

– Norske regler må være like for alle norske selskaper. Det er ikke greit å åpenlyst omgå norske bestemmelser slik som Norwegian forsøker i dette tilfellet, sier Parat-nestleder Vegard Einan til NTB.

Parat er landets største fagforening for flygende personale, og organiserer flertallet av både piloter og kabinpersonale i Norwegian.

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik er lite fornøyd med kritikken.

– Nå må Parat gi seg. Vi får inntrykk av at deres motiv er å ødelegge for norsk luftfart, sier hun til Dagens Næringsliv.