Hvis flyselskapet går konkurs, stiller passasjerene svakt.
- Det er sjelden penger tilbake til passasjerene, forteller seksjonssjef for transport hos
, Jo Gjedrem.Les:
Denne uken ble det kjent at Forbrukerrådet vil ta initiativ til at obligatorisk medlemskap i Reisegarantifondet også skal gjelde for flyselskapene.
Men i mellomtiden anbefaler Gjedrem folk å kjøpe flybilletter med kredittkort, og ikke med kort hvor pengene trekkes direkte fra kontoen din.
- Da vil man kunne gå på kortselskapet og ta i bruk kredittkjøpsloven etter en konkurs.
Bedre sikret som charterturist
For med en ordinær flybillett stiller du i utgangspunktet svakt dersom flyselskapet går konkurs før du legger ut på ferieturen - eller kanskje enda verre: Hvis flyselskapet går konkurs mens du er ute på reise.
Les:
I dag er det bare pakketurister som omfattes av garantiordningen.
Forbrukerombudet og reiselivsseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon jobber for å få en garantiordning også for ruteflypassasjerer.
- Vi har jobbet for at det skal komme inn i strategien til norsk luftfart. Men det er ikke engang utredet ennå, så det ligger nok et godt stykke fram i tid, sier Gjedrem.
Les:
Aller best sikret er du likevel hvis du reiser på god gammeldags pakketur.
- Som charterturist får du penger fra
ved en eventuell konkurs, og fondet hjelper deg også med reisen hjem hvis selskapet går konkurs mens du er på reisemålet, forklarer Gjedrem.Dette kan være et argument mot å sette sammen reisen selv, slik flere og flere av oss gjør.
Slipper hotelldirektøren
- Du har gode rettigheter gjennom pakkereiseloven. Får du et bedritent hotellrom i Paris kan du ta det opp med den norske arrangøren. Det er ofte vanskeligere når du må diskutere med den franske hotelldirektøren, mener seksjonssjefen i Forbrukerombudet.
Som pakketurist kan du også kreve prisavslag, erstatning eller nytt rom ved mangler, og få erstatning for ikke-økonomisk tap hvis du har fått ferien ødelagt.
Norsk kan være lønnsomt
Og står valget mellom et utenlandsk eller et norsk flyselskap, kan det lønne seg å velge norsk.
- Flyklagenemnda tar bare tak i tvister som gjelder norske selskaper. Får du trøbbel med et utenlandsk selskap har du ingen steder å gå, sier Gjedrem.
Det jobbes med å utvide ordningen slik at også utenlandske flyselskaper omfattes, men dette vil tidligst kunne skje mot slutten av 2008.