Hopp til innhold

Utkjemper Gaza-krigen på Twitter

Konflikten på Gazastripen har nådd nye slagmarker. Den israelske hæren og Alqassam-brigadene som tilhører Hamas tar i bruk sosiale medier for å vinne propagandakrigen.

Utkjemper Gaza-krigen på Twitter

Onsdag opplevde verden muligens for første gang at to parter i en pågående væpnet konflikt kommuniserte med hverandre på sosiale medier.

Foto: Skjermdump fra Twitter

Den israelske hæren fortsatte natt til torsdag å bombe mål på Gazastripen.

Samtidig som Israel gjengjeldte rakettangrepene fra Gazastripen, satt representanter for den israelske hæren (IDF) på Twitter og gav verden minutt for minutt oppdateringer av angrepet.

IDF opprettet også en egen hashtag for angrepet #PillarOfDefense. De har også flere ganger oppmuntret folk til å dele tvitringene for å vise sin støtte til saken.

Twitter-krig

Kort tid etter utviklet det seg en krass ordutveksling mellom den israelske hæren (IDF) og Alqassam-brigadene, som er Hamas’ militære fløy.

Utkjemper Gaza-konflikten på Twitter

«Vi anbefaler at ingen som tilhører Hamas-gruppen, viser seg på bakkenivå de nærmeste dagene» – IDF

Foto: Skjermdump fra Twitter

Israel skrev en tvitring der de advarte Hamas-medlemmer om å vise seg i offentlighet. Mens Alqassam-brigaden svarte med å true Israels ledere.

Alqassam Brigaden svarer på advarselen fra IDF

«Våre velsignede armer vil nå deres ledere og soldater uansett hvor de er (Dere åpnet helvetes porter)» – Alqassam Brigades

Foto: Skjermdump fra Twitter

Det strategiske angrepet som tok livet av militærsjefen i Hamas, Ahmed al-Jaabari, ble også lagt opp på You Tube og delt av twitterkontoen til IDF.

– De har innsett hvor mektig et slikt medium er. Det gir begge parter en mulighet til å nå frem til tilhengerne, sier ekspert på sosiale medier Øyvind Solstad. Han er sjef for leserinvolvering og sosiale medier i VG.

Øyvind Solstad

Øyvind Solstad mener det bare var snakk om tid før krigende parter tok kampen til sosiale medier.

– Det kan virke provoserende for utenforstående. Jeg ble personlig litt kvalm da jeg så tvitringene. Jeg syntes det var både ekkelt og moderne på en gang, sier Solstad til NRK.no.

– Øker krigslysten

Solstad sier han ble litt forbauset da han leste tvitringene, men var likevel ikke overrasket.

– Etterpåklokskapen sier jo at det lå i kortene. Kjendiser har omfavnet Twitter som et kommunikasjonsmiddel for å nå direkte frem. Det var bare snakk om tid før krigende parter også ville bruke det som et virkemiddel, sier Solstad.

– Det negative er at begge parter virker veldig krigslystne. Dette vil bidra til å fyre opp konflikten enn å fremme forsoning, mener Solstad.

Utkjemper Gaza-krigen på Twitter
Foto: Skjermdump fra Twitter

– Krig om sannheten

Omveltningene i den arabiske verden slo ut i full blomst takket være grasrotens bruk av sosiale medier. Det var befolkningen som benyttet sosiale medier for å kommunisere og organisere seg i kamp mot lederne.

– Nå ser vi at myndighetene tar i bruk sosiale medier i bruk for å påvirke populasjonen gjennom propaganda og informasjon, sier professor Tor W. Andreassen ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Tor W. Andreassen

Tor W. Andreassen mener begge parter i Gaza-konflikten kjemper en onlinekrig om «sannheten».

Foto: BI

– Sannheten er det første offeret i en konflikt eller krig. Ulike ledere har gjennom tidene ønsket å kontrollere media for å unngå at populasjonen skal snu seg imot dem. Med sosiale medier, er denne kontrollen brutt, sier Andreassen til NRK.no.

Om dette er en riktig eller gal måte å vinne mediekrigen på, er avhengig av hvilken side av bordet man befinner seg i konflikten, ifølge BI-professoren.

– Sosiale medier har blitt en effektiv kommunikasjonskanal for å påvirke ulike målgrupper. Det nye er at myndigheter og myndighetspersoner kaster seg på i krigen om «sannheten», sier Andreassen.

– De tradisjonelle mediene mister monopol

Også professor Arne Krokan ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU mener at det handler om en kamp for å kontrollere budskapet.

Arne Krokan

Arne Krokan

Foto: Privat

Dette mener Krokan kom tydelig fram da Hamas svarte på meldingene fra det israelske forsvaret.

– Det blir en slags twitterkrig her, med en kamp om definisjonsmakten om hvem som har rett i sin beskrivelse av det som skjer, sier Krokan.

Professoren mener at IDF har valgt en annen måte enn Hamas. De legger ut informasjon om hvilket utstyr de har, blant annet beskyttelsesutstyr på soldatene forteller Krokan.

Professoren understreker at mediene har mistet monopolet på å rapportere i sanntid. Sist det var omfattende krigshandlinger på Gazastripen stoppet Israel alle utenlandske journalister fra å komme inn. Nå kan de ikke stoppe informasjonen fra å komme ut mener professoren.

– Jeg tror Israel har innsett at de ikke kan kontrollere informasjonen. Det er nå så mange apper som kan gjøre en smarttelefon til et tv-kamera som kan sende i sanntid fra steder der folk er. Uansett om et vitne med et slikt kamera er offer, vitne eller er berørt på annen måte er terskelen for å delta så lav at Israel ikke kan hindre alle fra å publisere. De forsøker derfor i stedet å ta en ledende rolle på det som kommer ut, sier NTNU-professoren Krokan.

SISTE NYTT

Siste nytt