Hopp til innhold

Europarådet slakter NATO etter flyktningtragedie

Tragedien der 61 flyktninger døde i Middelhavet i fjor viser en dobbeltstandard i hvilken verdi man setter på menneskeliv. NATO-skip var i området og må ta ansvar for at flyktningene ble overlatt ti døden, skriver Europarådet i en rapport som legges frem i dag.

Flyktninger utenfor Lampedusa

En båt med afrikanske flyktninger ankom den italienske øya Lampedusa 23. mars 2011, mens den italienske marinens skip San Marco lå utenfor havnen. Tusenvis av flyktninger prøvde å ta seg fra Libya til Europa i fjor vår.

Foto: STR / Ap

Under opprøret mot Libyas leder Muammar al-Gaddafi i fjor vår forsøkte tusenvis av afrikanske flyktninger å ta seg over Middelhavet i småbåter.

Den lille italienske øya Lampedusa (se kart nederst i saken) var mål for mange av flyktningene.

I september i fjor viste opptellinger at over 50.000 flyktninger var kommet til øya i løpet av de ni første månedene av 2011.

Samtidig viser anslag at minst 1500 flyktninger døde i 2011 på vei fra Nord-Afrika.

Det lurer flere farer for flyktningene på overfarten fra Afrika til Europa.

Noen drukner når de skrøpelige båtene reiser med synker, andre blir drivende rundt i Middelhavet uten mat og vann til de dør, mens atter andre dør av kullosforgiftning når de er stuet sammen i trange rom.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Båt med afrikanske flyktninger

En båt med afrikanske flyktninger ved Sfax på kysten av Tunisia. Bildet fra 4. juni 2011 viser med all mulig tydelighet hvor stappfulle mange av flyktningbåtene er.

Foto: HAFIDH / Afp

Drev rundt i to uker

Europarådet har gransket en av tragediene fra mars i fjor og legger i dag frem en rapport om hva som skjedde da 63 mennesker mistet livet.

Båten, som rapporten dreier seg om, la ut fra Libyas hovedstad Tripoli i 25. mars i fjor med 72 personer om bord, blant dem kvinner, barn og politiske flyktninger, skriver Guardian.

Båten fikk motorproblemer og drev rundt i havområdene mellom Libya og Italia i 16 dager, og de aller fleste døde etter hvert av mangel på mat og drikke.

– Hver morgen våknet vi opp og fant flere døde kropper, som vi lot ligge i 24 timer før vi kastet dem over bord, sier Abu Kurke Kebato, en av de ni som overlevde seilasen.

Han forteller at forholdene om bord i det lille fartøyet ble stadig mer fryktelige før båten til slutt drev i land i Libya igjen.

– I de siste dagene kjente vi ikke igjen oss selv ... alle av enten opptatt med å be, eller de var døende, forteller 24 år gamle Abu Kurke Kebato fra Etiopia.

– Skip passerte forbi

De overlevende har tidligere fortalt at flere skip, blant andre militære fartøyer, passerte forbi dem uten å gjøre noe for å redde dem.

Internasjonal maritim lovgivning forplikter alle fartøyer, inkludert militære skip, å svare på nødsignaler og hjelpe folk som er i havsnød.

Artikkelen fortsetter under bildet.

25 døde flyktninger på Lampedusa

25 døde flyktninger på Lampedusa fotografert 1. august 2011. Den italienske kystvakten fant de døde om bord på en liten båt på vei fra Nord-Afrika. De døde var omkommet av kullosforgiftning.

Foto: ANSA / Reuters

NATO-skip gjorde ingenting

Mens båten med flyktningene drev rundt i Middelhavet var det en rekke NATO-skip og andre militære skip i det samme området.

De militære fartøyene var en del av aksjonen mot Muammar al-Gaddafi, der også norske styrker deltok.

NATO har hevdet at ingen av deres skip mottok noe nødsignal om flyktningskipet.

«Méndez Núñez»

Den spanske fregatten «Méndez Núñez», her på tokt utenfor Somalia i 2008, skal ha vært like ved flyktningskipet.

Foto: - / AFP

Rapporten avdekker imidlertid at nødmeldinger ble sendt ut av fra Sjøredningssenteret i Roma (MRCC) og skal ha blitt sendt videre til minst ett NATO-skip i området, den spanske fregatten «Méndez Núñez».

Den spanske fregatten var utstyrt med helikoptre, og var like i nærheten av flyktningskipet. En NATO-offiser sier at det ville vært veldig enkelt – «a piece of cake» – å sette i gang en redningsaksjon.

– NATO erklærte området for en militær sone under sin kontroll, men reagerte ikke på signaler som ble sendt ut fra MRCC i Roma, heter det i rapporten.

Rapporten skriver at NATOs overkommando i Napoli ikke sendte nødmeldingene videre, men viser til at den spanske fregatten likevel mottok nødmeldingene på en annen frekvens fra MRCC i Roma.

Ifølge rapporten var også det italienske marineskipet «Borsini», som ikke var under NATOs kommando, også like i nærheten av flyktningskipet.

I tillegg til å rette skarp kritikk mot NATO, er rapporten fra Europarådet også svært kritisk til spanske og italienske myndigheters opptreden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Flyktninger på Lampedusa

En båt med flyktninger passerer forbi kaien på Lampedusa 1. august i fjor. På kaien i bakgrunnen sees likposene med 25 døde afrikanere som mistet livet i et forsøk på å nå Europa.

Foto: ALESSIA CAPASSO / Ap

Har ikke identifisert militære

De overlevende har også fortalt om to tilfeller der de ble observert av militære som ikke gjorde noe for å redde dem.

Et militærhelikopter som fløy over dem og tilbød dem mat og vann og gjorde tegn til at de skulle bli der de var, før helikopteret forsvant uten å vende tilbake.

På den tiende av de 16 dagene i den lille båten, drev nær et stort militærskip.

De overlevende forteller at mannskapet på fartøyet fotograferte dem mens de holdt opp døde babyer og tomme bensinkanner.

Europarådets granskere har ikke klart å identifisere hverken helikoptre eller det militære fartøyet.

Rapporten konkluderer likevel med at fartøyet må ha vært under NATO-kommando.

– NATO må derfor ta ansvar for at (militær)-skipet ignorerte henvendelsene om hjelp fra «overlatt-til-døden»-båten, er den sterke beskyldningen i rapporten fra Europarådet.

NATO avviser

NATO avviser beskyldningene fra Europarådet om at deres fartøyer overlot folk til døden.

– Dette var en veldig tragisk hendelse, men, som NATO har informert Europarådet om så er det ikke registrert at noe skip eller fly under NATO-kommando har sett eller hatt kontakt med den aktuelle båten, skriver NATO i en uttalelse til Guardian.

Forsvarsalliansen legger til at det ble foretatt flere andre redningsaksjoner i området i tiden både før og etter tragedien.

Også spanske myndigheter avviser beskyldningene. I et brev til Europarådet skriver det spanske forsvarsdepartementet at fregatten «Méndez Núñez» ikke hadde fått noen meldinger om flyktningskipet.

Dobbeltstandard

Tineke Strik

Den nederlandske politikeren Tineke Strik har forfattet Europarådets rapport.

Foto: Wikipedia

Rapporten er ført i pennen for Europarådet av den nederlandske politikeren Tineke Strik.

Hun beskriver tragedien som en «svart dag for Europa», og sier til Guardian at den viser kontinentets dobbelte standarder i hvilken verdi man setter på menneskeliv.

– Vi kan snakke så mye vi vil om menneskerettigheter og viktigheten av å overholde internasjonale forpliktelser, men hvis vi samtidig bare lar folk dø, kanskje fordi vi ikke vet hvem de er eller fordi de kommer fra Afrika, så viser det hvor meningsløse slike ord er, sier Tineke Strik.

– Får ikke sove

En av de overlevende fra tragedien, etiopiske Abu Kurke Kebato, sier han håper at rapporten fra Europarådet vil føre til press på NATO og EU for å finne ut hvorfor så mange av vennene hans mistet livet.

Han venter nå på å få avgjort en asylsøknad i Nederland, forteller at tragedien fortsatt hjemsøker han om natten.

– Hver natt kan jeg se akkurat hva som skjedde om igjen, sulten, tørsten og de døende. De visste at vi trengte hjelp og de gjorde ingen ting. De må stilles til ansvar, sier Abu Kurke Kebato.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.