Hopp til innhold

Innfasing av NSBs nye togsett blir utsatt etter avsporing

NSB stanser innfasingen av sine nye togsett etter avsporingen på Vestfoldbanen. Testprogrammet for togene stanses også umiddelbart.

Video Togulykken i Vestfold

KLIKK FOR Å SE VIDEO: Ett av NSBs nye togsett sporet onsdag av under en testkjøring på Vestfoldbanen. Ulykken skjedde ved Nykirke, mellom Tønsberg og Holmestrand.

Én person er hardt skadd etter at ett av de nye togsettene onsdag sporet av under en testkjøring på Vestfoldbanen. Ulykken skjedde ved Nykirke, mellom Tønsberg og Holmestrand.

NSB vet foreløpig ikke hva årsaken til ulykken er.

– Starttidspunktet for når de nye togene skal settes i ordinær drift, er nå utsatt på ubestemt tid, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB til NRK.

– NSBs testprogram blir stanset med umiddelbar virkning for å finne ut hva årsaken til ulykken er. Dette er en dramatisk ulykke, opplyser Myhre.

Etter planen skulle togene, «Flirt» fra den sveitiske produsenten Stadler, settes inn på strekningen Skien-Lillehammer fra 29. februar. Deretter skulle togene innfases i lokal- og regionaltrafikk i store deler av landet.

Vet ikke hastighet

Det var ikke passasjerer om bord på toget, kun personer som jobbet med testkjøringen. Blant disse var representanter fra Stadler.

NSB har kjøpt inn 50 Flirt-togsett, og så langt er vel ti av dem levert.

Togsettene har i en periode vært testkjørt på flere banestrekninger. I testprogrammet ligger all kjøring som togene normalt skal brukes til, og som er tillatt på de aktuelle strekningene, opplyser NSB.

– Det er helt ordinær kjøring med start, stans, av- og påstigning og lignende. I tillegg skal vårt personell lære seg togsettene, sier Myhre.

– Hvilken hastighet hadde toget da ulykken skjedde?

– Det skulle jeg gjerne ha sagt, men vi aner ikke. Ut fra de materielle skadene, tyder mye på at toget holdt en viss hastighet. Det kan ha vært 60, 70, 80, 90, 100 kilometer i timen, men dette får havarikommisjonen finne svar på, svarer kommunikasjonsrådgiveren.

Saken fortsetter under bildet

Togavsporing Nykirke

KJØRT MANGE GANGER: Allerede er togene testkjørt mange ganger på Vestoldbanen, også på den aktuelle strekningen. Ifølge NSB kan dermed ikke toget ha vært for bredt til å kjøre på ulykkesstedet.

Foto: Stener Kalberg

– Ikke for bredt

Togsettene er også testet ut på strekninger med mer ekstreme værforhold, som på Bergensbanen. Vestfoldbanen er ikke kjent for ekstremt vær, men har på sin side mange av- og påstigninger på relativt kort distanser.

Allerede er togene testkjørt mange ganger på Vestoldbanen, også på den aktuelle strekningen. Ifølge Myhre kan dermed ikke toget ha vært for bredt til å kjøre på ulykkesstedet.

– Da hadde vi avdekket det for tre måneder siden, da vi begynte å kjøre, sier Myhre.

– Ingen spesielle krav til testingen

Direktør Erik Ø. Johnsen i Statens Jernbanetilsyn

– Det er ikke satt spesielle krav til testingen fra tilsynet, opplyser direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn.

Foto: Flemming Dahl

– Togsettet som ble testet onsdag er kompatibelt med strekningen, sier direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn til NRK.

Han bekrefter at togsettet dermed eksempelvis ikke er for bredt til å kunne kjøre på Vestfoldbanen ved Holmestrand.

NSB har tillatelse til å teste ut denne togtypen på denne strekningen etter sitt eget testprogram.

– Det er ikke satt spesielle krav til testingen fra tilsynet, opplyser Johnsen.

Tilsynet kjenner ikke til om det kan ha vært rapportert inn feil på Stadtlers Flirt-tog i utlandet tidligere. Men det er uansett en annen variant av togtypen som sporet av onsdag.

– Togsettene er ikke hyllevare. De er bestilt spesielt av NSB, forklarer Johnsen.

AKTUELT NÅ