Det opplyser Adoc, en av flere forbrukerretighetsgrupper som har vært med på å forhandle frem en avtale mellom rederiet Costa Cruises og passasjerene.
– Avtalen berører vel 3000 passasjerer fra 60 land, herunder omtrent 900 italienere, uttaler Adoc.
Cruiseskipet havarerte rett ved øya Giglio, utenfor Italias vestkyst, 13. januar. 16 personer er hittil funnet omkommet og like mange er fortsatt savnet.
Må frasi seg videre erstatning
Erstatningen skal dekke passasjerenes tapte eiendeler, samt være en oppreisning for de mentale påkjenningene de ble utsatt for. I tillegg vil kostnaden for selve cruiset og alle transportutgifter i forbindelsen med cruiset bli tilbakebetalt.
Passasjerer som godtar erstatningen forplikter seg til å ikke reise fremtidige søksmål mot Cosa Cruises.
Det vil bli egne erstatningsoppgjør for passasjerer som ble skadd da de forlot skipet.
- LES OGSÅ: Saksøker «Costa Concordia»-rederi
- LES OGSÅ: Rederiet saksøker Concordia-kaptein
En organisasjon sier nei
Erstatningssummen vil bli utbetalt innen én uke etter at avtalen er inngått. Barn vil få det samme økonomiske oppgjøret som voksne.
Forbrukerrettighetsgruppet Codacons har ikke skrevet under på avtalen. De anbefaler at passasjerer ikke aksepterer erstatningstilbudet, og oppfordrer dem til å undersøke om de har psykiske problemer som følge av ulykken.