Hopp til innhold

Kveldsfyll forsinket morgenfly

Et SAS-fly ble seks timer forsinket fra London til Oslo på grunn at en av pilotene var tydelig beruset kvelden før.

SAS-fly
Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Passasjerene som skulle flydd fra Heathrow i London klokken 7.20 den 25. september måtte vente på flyplassen fordi kapteinen nektet annenflygeren å fly, og flyselskapet ikke fikk tak i en ny co-pilot tidsnok.

Synlig beruset kvelden før

Kvelden før flyavgangen slo flygerens kollega alarm fordi han hadde drukket alkohol.

Knut Morten Johansen, SAS
Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

– Han var synlig beruset og kapteinen tok affære, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS til VG Nett.

SAS-piloter får ikke lov til ha mer enn 0.2 i promille i de åtte timene før de skal fly. Noe som betyr at alle piloter må være veldig forsiktige med alkohol i minst et døgn før avgang.

Luftfartslovens paragraf 6-11 sier også at man ikke får være i tjeneste om bord når man er påvirket av alkohol.

«Forbudet gjelder også inntak av alkohol i et tidsrom av 8 timer før tjenesten begynner. Den som utøver tjeneste ombord i luftfartøy, må ikke ha en alkoholkonsentrasjon i blodet som overstiger 0,2 promille», heter det i loven.

Suspendert

Johansen presiserer at drikkingen skjedde på pilotens fritid, i sivil, langt unna flyplass og fly.

– Det var aldri meningen at han skulle fly noe fly på kvelden, men han hadde overtrådt våre bestemmelser og da var det uaktuelt å la ham fly, sier Johansen.

Mannen er suspendert inntil videre.

Johansen hevder slike hendelser er esktremt sjeldne i SAS, men at det av og til skjed brudd på det interne regelverket.

Hva passasjerene som ventet på å komme seg til Oslo fikk vite, er informasjonssjefen usikker på.

– Det kan godt hende at man kalte en spade for en spade, sier Johansen, og sier det ikke er til å legge skjul på at man av og til mangler piloter til noen av selkapets 700 daglige avganger.

Måtte fly inn ny pilot

Informasjonssjefen sier det er beklagelig at passasjerene måtte vente i seks timer før de kunne forlate flyplassen London med en annen co-pilot.

Han forklarer forsinkelsen med at SAS ikke har egne piloter stasjonert i London, og derfor måtte få en person sendt fra Oslo. Dermed måtte de også få en ny avgangstid fra den travle internasjonale flyplassen i London .

Jens Lippestad, leder i Norske SAS-flygeres forening, sier det er normalt med suspendering i slike saker. Men han ikke kommentere enkeltsaker.

– På generelt grunnlag så er det helt normalt å suspendere noen dersom det kommer inn et tips eller lignende om at noen har gjort noe galt. Man gjør en vurdering av det, og i mellomtiden så vil det være normalt at vedkommende blir tatt av flygning, sier han til VG Nett.

SISTE NYTT

Siste nytt