– På verdensbasis er det rundt 200 millioner arbeidsløse i dag, og det er nesten like mange som under krisen på 1930-tallet, skriver Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) og Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) i en felles rapport som ble lagt frem mandag.
Rapporten er lagt frem i forbindelse med at G20-landenes arbeidsministere møtes i Paris mandag og tirsdag for å diskutere tiltak for å stimulere arbeidsmarkedene.
I lys av den alvorlige arbeidsløshetssituasjonen oppfordret ILO og OECD ministerne til å sette tiltak for å skape nye arbeidsplasser øverst på dagsordenen.
Subsidier og kortere arbeidstid
Rapporten anbefaler de landene som ikke er alt for gjeldstynget til å øke bevilgningene til arbeidsmarkedtiltak, mens de mest gjeldstyngede landene må ty til de mest kostnadseffektive tiltakene.
– Subsidier for å ansette de mest utsatte arbeiderne, lærlingeplasser for unge og og kortere arbeidstid kan hjelpe til å mildne arbeidsløsheten, sier sjefen for arbeidsmarkedspolitikk i OECD, Stefano Scarpetta, til nyhetsbyrået Reuters.
OECD skriver også at utsiktene fremover er dystre og venter seg at veksten i årets siste kvartal bare blir på 0,2 prosent i G7-landene (USA, Japan, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia og Canada).
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sør-Afrika og Spania verst
AV G20-landene er det Sør-Afrika og Spania som er verst rammet.
Sør-Afrika har en arbeidsløshet på 25,7 prosent, mens Spania har 21,2 prosent av arbeidsstyrken uten arbeid.
De to landene er de som sliter klart mest med arbeidsløshet. Ingen av de andre G20-landene har mer enn 20 prosent arbeidsløse.
- Les også: Grekerne vil beholde euroen
Artikkelen fortsetter under bildet.
Langtidsledighet
Rapporten viser også at andelen langtidsledige øker i alle landene.
I Frankrike, Spania og Japan har rundt 40 prosent av de arbeidsløse vært uten arbeid i over ett år.
I Tyskland er tallet 47,3 prosent, i Italia 50 prosent, mens Sør-Afrika igjen er verst rammet av G20-landene med en andel langtidsledige på 68,3 prosent.
Samtidig peker rapporten på at ungdom er særlig hardt rammet og at ungdomsarbeidsløsheten er to til tre ganger høyere enn den generelle arbeidsløsheten i medlemslandene.
Funnet en nisje
Et selskap som har sett en forretningsmulighet i den høye arbeidsløsheten er den amerikanske gratulasjonskort-fabrikanten Hallmark.
Selskapet har lansert en serie på åtte kort for de som har mistet jobben.
Dette er tekstene på tre av kortene:
- «It's hard to know what to say at a sensitive time like this. How about, 'I'm buying!»
- «Don't think of it as losing your job. Think of it as a time-out between stupid bosses.»
- «One day, you'll look back on all this with the wisdom that distance bestows, and you'll say: Wow, that sucked.»
– Vi vet at disse miste-jobben-tekstene ikke kommer til å bli noen bestselgere, men de er ment å være et relevant nisjeprodukt for mange som ser etter det, sier en talsmann for Hallmark til nyhetsbyrået AFP.