Passasjerflyet av typen Airbus A330, forsvant over Atlanterhavet på vei fra Rio de Janeiro til Paris i 2009.
Pilotene kjempet i flere minutter med styringsspakene ombord før Air-France flyet styret ned i Atlanterhavet med nesen pekt oppover, melder nyhetsbyrået Reuters.
Den franske flyhavarikommisjonen, BEA, la i dag ut en rapport som punktvis går gjennom hendelsesforløpet ombord under den skjebnesvangre flyturen.
– Fritt fall i 3,5 minutt
I begynnelsen av april ble taleregistratoren og ferdskriveren funnet på havets bunn.
Ved å studere data fra de såkalte «svarte boksene» har BEAs etterforskere funnet ut at flyet først mistet fart og så begynte å steile.
Flyet skal deretter ha falt 11 500 meter på tre minutter og 30 sekunder rett mot havoverflaten.
- Les:
– Kapteinen var ikke i cockpiten
Rapporten viser også at autopiloten var koblet ut på det avgjørende tidspunktet.
To co-piloter var inne i cockpiten da ting begynte å gå galt. De forsøkte å komme seg høyere opp for å unngå et stormfullt område, men luften ikke var kald nok til at flyet kom opp i en slik høyde.
Kaptein Marc Dubois var ute av cockpiten for å hvile seg, og kom inn to minutter etter at autopiloten koblet ut.
– Styrtet på grunn av sensor-feilmåling
– Air France-flyet styrtet fordi flyets hastighet sensorer ga ugyldige målinger, sier en talsmann for BEA, ifølge CNN.
Farten som ble vist på instrumentene på venstre side i førerkabinen stemte ikke overens med farten som ble vist på reserveinstrumentene, ifølge BEA.
Siste registering fra klokken 2.14 viser at flyet falt i en hastighet på 3 325 meter per minutt. Nesen sto 16,2 grader opp, og flyet lå 5,3 grader mot venstre.
Air France-flystyrten tok livet av totalt 228 mennesker og blir ofte omtalt som den verste flystyrten i selskapets historie.
- Les:
- Les:
- Les: