– Dette ser ikke ut til å være en flukt fra et synkende skip, men mer snakk om en praktisk mulighet til å gjøre det man har hatt lyst til å gjøre lenge, sier førsteamanuensis Marit Tjomsland ved Hemil-senteret ved Universitetet i Bergen.
En måned etter at Tunisias president Zine al-Abidine Ben Ali ble styrtet i et folkeopprør, har plutselig 5.000 tunisiere reist til Italia på fem dager.
– Vi har aldri tidligere sett noe slikt som dette, sier pressekontakt Flavio DiGiacomo ved Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM) i Roma til NTB.
Det høyeste antallet flyktninger kom i 2008. Da kom det 31.000 mennesker i løpet av et helt år. Nå har det kommet 5.000 på fem dager, og det har skjedd totalt uventet, sier han.
Den nye bølgen av migranter skal også ha krevd sine første ofre. En båt med tunisiere skal før helgen ha blitt rent i senk av landets kystvakt, og fem mennesker mistet livet i hendelsen, ifølge overlevende.
Båten med 120 tunisiere om bord delte seg i to i sammenstøtet, hevder overlevende flyktninger som nå vil anmelde saken.
Betaler dyrt
Enkelte av migrantene betaler inntil 1.800 dollar for å komme seg over Middelhavet, hevder IOM i en uttalelse. Organisasjonen forsøker også å mekle mellom migranter og politi når det oppstår spenninger.
Enkelte forlater Tunisia av økonomiske årsaker, mens andre sier det har blitt farlig å være i landet etter folkeopprøret, sier DiGiacomo.
– Mange ønsker å reise til Frankrike eller Tyskland og ser bare på Italia som inngangsporten til Europa, forklarer han.
Strømmen den siste uka har tvunget IOM til å gjenåpne sitt mottak på Lampedusa for å hjelpe tunisierne. Senteret tilbyr dem humanitær hjelp og har plass til 800 mennesker.
– Jeg skal til Frankrike, jeg har vært der før. Jeg har ingen identitetspapirer, men jeg skal komme meg dit med TGV, sier Mullah (30). TGV er franske høyhastighetstog.
Svekket sikkerhet
De siste årene har tunisiske myndigheter kontrollert illegal utvandring relativt strengt. Men etter folkeopprøret fungerer landets sikkerhetsstrukturer og kontrollmekanismer dårligere enn vanlig, forklarer førsteamanuensis Tjomsland.
– Nå for tiden er kontrollen av diverse praksiser rundt om i landet vesentlig slakkere enn den vanligvis er, sier hun til NTB.
Det er kystvakten og forskjellige politiorganer som har i oppgave å hindre emigrasjon fra Tunisia til Italia, ifølge Tjomsland.
Hun bekrefter også at det lenge har vært flest unge menn i alderen 20 til 35 år, mange av dem uten jobb og fremtidsutsikter i hjemlandet, som forsøker å reise til Europa.
– Jeg vet ikke hvor de frakter oss. Vi er i Allahs hender, sier tunisieren Issam (23) fra byen Ben Garden til AFP. Han kom til den lille øya Lampedusa tidligere i februar.
Ber om millionhjelp
Strømmen av migranter fra Tunisia har også skapt politisk uenighet mellom Italia og EU.
Italia har bedt EU om 100 millioner euro, knappe 800 millioner kroner, for å håndtere den siste strømmen. Men mandag var det harde fronter mellom EUs innenrikskommissær Cecilia Malmstrom og Italias innenriksminister Roberto Maroni.
Maroni mener EU har overlatt Italia til seg selv i krisen, men Malmstrom hevder hun allerede lørdag tilbød Italia hjelp, men fikk nei, takk til svar.