Sjørøvervirksomheten i Adenbukta utenfor østkysten av Afrika har tatt seg kraftig opp de siste årene.
Bukta er et av verdens mest trafikkerte handelsfarvann, hvor 90 prosent av all handel mellom Europa og Asia passerer.
Den siste uka ble to norskeide skip forsøkt kapret i området. Det ene klarte å komme seg unna ved at private vakter skjøt mot sjørøverne, mens det andre fikk hjelp av Sør-koreanske spesialstyrker.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Hittil i år er rundt 30 skip utsatt for sjørøverangrep i farvannet rundt Afrikas horn.
Private aktører
Sjørøvernes herjinger i Adenbukta har skapt et marked for private aktører som ser sitt snitt til å tjene penger på vakthold og forhandlinger i gisselsituasjoner.
NRK har tidligere fortalt om den
som jobber med å få løslatt gisler.- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Dagens Næringsliv skrev denne uka om den tidligere norske offiseren Svein Johnsen og hans selskap Clear Ocean som vil
av Forsvaret for å drive privat vaktvirksomhet i området.– Det blir en flåte på seks skip, seks helikoptre, ett overvåkingsfly og en drone. Vår policy er at ingen får komme nærmere enn 700 meter fra våre kunder, sier Johnsen til NRK Ukeslutt.
Han forteller at de vil ta alle midler i bruk, også våpen, for å holde sjørøverne unna kundenes skip.
UD satte ned foten
Det fikk Utenriksdepartementet til å steile og utenriksminister Jonas Gahr Støre besluttet derfor å nekte eksportlisens for KNM Horten.
– Forutsetningene er endret. Norge kan ikke eksportere materiell eller tjenester til militær bruk i konfliktområder, sa Støre i en pressemelding i går.
Overfor NRK forteller Johnsen at UDs beslutning ikke får noen konsekvenser for planene hans, og at han derfor vil skaffe skip fra andre steder.
Den tidligere offiseren fra Forsvaret er ikke redd for det som venter ham.
– Jeg har vært tre år i Bosnia, tre år i Kosovo og seks år i Sudan. Man må bare ta det for det det er og ikke utvise cowboyfakter og tro at dette er veldig enkelt, sier Johnsen.
Forstår behovet for bevæpning
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Sturla Henriksen sier til NRK at han forstår at det er et behov for å leie inn væpnede vakter.
– I fravær av militær beskyttelse har vi forståelse for at enkelte rederier velger å beskytte seg med private vakter. Men vi er bekymret for denne utviklingen. Det er fare for at med flere våpen til sjøs vil voldsspiralen og risikoen for sjøfolkene øke, sier Henriksen.
Norge har tidligere vært miltært til stede med fregatten KNM Fridtjof Nansen, men har ikke planer om å sende flere skip før i 2012. Det er ikke raskt nok, mener Henriksen.
– Det er en positiv erkjennelse av Norges ansvar. Men innen den tid har det skjedd flere titusen skipspasseringer med risiko for angrep. Vi ønsker derfor at et bidrag må komme vesentlig tidligere ned og i mellomtiden må vi ha andre bidrag som personell i regionen, sier han.
Det er en positiv erkjennelse av Norges ansvar. Men innen den tid har det skjedd flere titusen skipspasseringer med risiko for angrep.
Vi ønsker derfor at et bidrag må komme vesentlig tidligere ned og i mellomtiden må vi ha andre bidrag som personell i regionen.
– Roten til problemet ligger på land
Statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet mener Norge allerede bidrar mye i Adenbukta:
– Å bekjempe piratvirksomhet er en meget krevende operasjon hvor Norge både bekjemper ondet på land, men vi skal også tilbake med marineskip. Vi er i en lederrolle i å bekjempe piratvirksomheten på land der den har sitt opphav, sier Ingebrigtsen til NRK.
Han tror ikke det er noen løsning for rederiene å satse på privat, væpnet vakthold:
– Dette problemet bekjemper vi verken med private vaktselskaper eller marinefartøy. Vi må først og fremst bekjempe det på land, sier Ingebrigtsen.