Hopp til innhold

Russisk konklusjon setter polske sinn i kok

Statsminister Donald Tusk sier Polen må bære hovedansvaret for flyulykken i Smolensk, hvor det polske politiske og militære lederskapet gikk med. Andre kaller konklusjonen til den russiske havarikommisjonen for russisk propaganda.

Donald Tusk

Polens statsminister Donald Tusk godtar at polakkene har hovedansvaret for flyulykken 10. april i fjor.

Foto: PETER ANDREWS / Reuters

Polens statsminister Donald Tusk kommenterte i dag rapporten fra den russiske havarikommisjonen, som har lett etter årsakene til flyulykken i Smolensk, vest i Russland, 10. april i fjor.

Tusk sa rapporten var full av grove feil, og at den ikke følger prosedyrene i Chicago-konvensjonen, som er en internasjonal avtale for å regulere etterforsking av flyulykker.

Polens president Lech Kaczynski (t.v) og statsminister Jaroslaw Kaczynski

Jaroslaw Kaczynski (t.h) kjemper for ettermælet til sin avdøde tvillingbror Lech Kaczynski.

Foto: ALIK KEPLICZ / AP

– Polen skal be den russiske siden om konsultasjoner for å bli enige om en felles versjon av rapporten om årsakene til Smolensk-katastrofen, sier Tusk.

Flyet, en Tupolev TU-154 med president Kaczynski og 95 andre personer om bord, deriblant flere sentrale, polske politikere, militære og embetsmenn, styrtet under landing.

Fornærmelse av Polen

Havarikommisjonens rapport har satt sinnene i kok hos Kaczynski-familien og andre pårørende.

– Rapporten er et skamfullt angrep, og et forsøk på å ødelegge ryktet og minnet til min mann. Det finnes ikke ett eneste bevis på at min mann presset pilotene til å lande, sier Ewa Blasik, enken etter landets tidligere luftfartssjef Andrzej Blasik som omkom i ulykken.

Blasik befant seg inne i cockpiten da flyet styrtet, noe flyets taleregistrator viser. Der var også presidentens protokollsjef.

– Min mann var Polens første pilot, og han viet hele sitt liv til å det å tjene sitt hjemland. Han var en mann av ære, og nå forsøker noen å frarive ham den æren foran en hel verden, fortsetter enken i harnisk og kaller kommisjonens konklusjon for russisk propaganda.

Ewa Blasik

Ewa Blasik, som er enken etter den omkomne piloten, sier at det ikke finnes ett eneste bevis på at han presset pilotene til å lande.

Foto: EVN

Heller ikke Jaroslaw Kaczynski, den avdøde presidentens tvillingbror og tidligere statsminister, sparte på skjellsordene da han omtalte rapporten i går.

– Rapporten er en vits og en latterliggjøring av Polen. Den er en grov fornærmelse. Rapporten legger all skyld på de polske flygerne og Polen, uten noe som helst bevis, sa en sterkt indignert Kaczynski.

Han avviste kontant antydningene i rapporten om at presidenten skal ha utsatt pilotene for sterkt psykologisk press til å foreta den farlige landingen. Kaczynski legger all skyld på de russiske flygelederne.

Fritar flygelederne

Havarikommisjonen, som inkluderte amerikanske, europeiske og canadiske eksperter, har konkludert med at pilotene i det polske flyet ble utsatt for et sterkt press om å lande i Smolensk, til tross for svært vanskelige værforhold.

Kommisjonen legger hele ansvaret for ulykken på den polske besetningen, mens flygelederne går fri.

Det var tett tåke i området da ulykken skjedde, og pilotene var av de russiske flygelederne sterkt anmodet om å lande på andre flyplasser lenger unna. Flyet var da allerede forsinket på grunn av det dårlige været.

Det prominente følget skulle overvære en seremoni til minne om Katyn-massakren, hvor 22.000 polske soldater ble tatt av dage av sovjetiske tropper under andre verdenskrig.

Flere av de polske lederne var under slutten av reisen inne i flyets cockpit, blant dem altså sjefen for det polske luftforsvaret Andrzej Blasik.

Lydloggen viser at han var svært aktiv med å få pilotene til å ta flyet ned i Smolensk, tross advarslene fra russisk side. Også presidentenes protokollsjef var i cockpiten i samme ærend.

En del av Tupolev Tu-154-flyet som styrtet under landing i Smolensk

En del av Tupolev Tu-154-flyet som styrtet under landing i Smolensk.

Foto: NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

– Hvis jeg ikke lander, kommer de til å drepe meg, skal kapteinen ha sagt få minutter før flyet med den polske presidenten om bord styrtet ifølge lydopptak fra flyloggen som den polske fjernsynskanalen TVN24 offentligjorde i sommer.

Lydloggen viser at pilotene flere ganger fikk advarsler fra varslingssystemet i flyet om å ikke fly for lavt.

Lederen for havarikommisjonen påpekte i går at pilotene ikke fikk grønt lys til å lande i Smolensk fra flygelederne i kontrolltårnet, og at de med det brøt helt elementære luftfartsregler da de likevel forsøkte å lande.

Rettsmedisinske undersøkelser har bevist at flere av dem som befant seg i cockpiten, hadde spor av alkohol i blodet, blant dem luftforsvarssjef Blasik. Dette avviser enken på det sterkeste, og sier det er utenkelig at mannen hadde drukket alkohol.

Pilotene hadde også «vesentlige mangler» i sin utdanning, ifølge den russiske undersøkelseskommisjonen.

Granskingsrapporten er på hele 20.000 sider.

Kjeft fra alle kanter

Statsminister Donald Tusk sa på pressekonferansen at han aksepterte at Polen må bære hovedansvaret for ulykken, det vil si de polske pilotene og evt. andre som var med i flyet.

Men han kalte også rapporten fra den russiske kommisjonen for «ufullstendig», og sa altså at han ville diskutere dette videre med russiske myndigheter.

Han mener rapporten mangler innspill fra polsk side, og at det er ønskelig å komme frem til en felles forståelse og konklusjon av hva som skjedde.

Tusk sa den politiske konteksten rundt etterforskningen bekymret ham, og at hvis en dialog med Russland om ikke fører frem, kan det være aktuelt å bringe inn internasjonal hjelp.

Polen har sin egen granskingsgruppe igang, og også denne har konkludert med at hovedansvaret for ulykken ligger på polsk side. Men at ulykken også skyldes forhold hos de russiske flygelederne og ikke minst de dårlige tekniske fasilitetene ved flyplassen i Smolensk.

Tusk understreker at han ikke vil la saken forsure forholdet til Russland. Han ønsker et samarbeid med Russland og granskingen.

Den tidligere statsminister Kaczynski retter harde skyts mot Tusk, for at han lot Russland ta styringen i etterforskningen av ulykken, og ikke fikk EU til å ta en førende rolle.

Mens enkefru Blasik mener regjeringen gir blaffen i å kjempe for æren til sine døde offiserer.

Virvler opp grums

NRKs utenriksmedarbeider, og tidligere Moskva-korrespondent, Morten Jentoft, har fulgt ulykken på vegne av NRK.

Han sier de sterke reaksjonene i Polen, er en følge av det generelle kjølige politiske klimaet som eksisterer mellom Polen og Russland, et klima preget av mistenksomhet og motsetninger, men som paradoksalt nok ble bedre i kjølvannet av flyulykken.

Nå bringer granskingsrapporten opp igjen det gamle grumset, forklarer Jentoft:

Video Virvler opp gammelt grums mellom Russland og Polen

Polens president Bronislaw Komorowski har kunngjort at han kommer til å reise til Russland og delta i en minnemarkering i Smolensk 10. april, på ettårsdagen for styrten, i håp om å holde det bedrede forholdet ved like.

SISTE NYTT

Siste nytt