Den internasjonale skipstrafikken har i flere år vært herjet av pirater som opererer i Adenbukta utenfor kysten av Afrikas horn.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Trass internasjonal militær tilstedeværelse gjennom EU Navfor-styrken, hvor også Norge deltar, ser piratene ikke ut til å la seg skremme.
Tredobler beløpet
Rederiene opplever nå også at piratene har skrudd opp løsepengekravene vesentlig.
– Summene har nådd opp i nærheten av seks millioner dollar, forteller administrerende direktør Per Gullestrup i rederiet Clipper Group til Politiken.dk.
Rederiet opplevde selv å bli kapret i januar i fjor, og måtte da ut med 1,7 millioner dollar for å få frigitt skipet.
Dette samsvarer med gjennomsnittsbeløpet for 2008 og 2009 som har vært på mellom én og to millioner dollar.
God butikk
Gullestrup sier til avisen at han frykter prisstigningen vil føre til at flere søker lykken som pirater i havområdet.
– Da vil vi ikke lenger kun se organiserte klanbaserte angrep. Uorganiserte lykkejegere vil også forsøke seg, og da risikerer vi på et tidspunkt å oppleve drap på et besetningsmedlem, sier Gullestrup.
Piratvirksomheten har også blitt god butikk for flere europeiske selskaper som tar på seg rollen som forhandlere mellom rederi og pirater.
NRK har tidligere fortalt om den
Jan Kestner som forhandler med pirater og overleverer løsepengene på oppdrag fra internasjonale rederier.– En gylden regel innen forhandling er at hvis man betaler for mye for raskt, vil de be om mer penger. Det vil til slutt bety lengre forhandlinger og en tøffere avtale, sier Kestner som forteller om utspekulerte forhandlingsknep hos piratene.
To norske skip har blitt sluppet fri av somaliske pirater, etter at rederiene har betalt ut løsepenger for å få frigitt skipene. Ifølge det norske utenriksdepartmentet er det ikke ulovlig å betale løsepenger til pirater, så lenge det kan bevises at pengene ikke går til finansiering av terror.