Hopp til innhold

Selger øl i utstoppede dyr

Det skotske bryggeriet Brewdog vekker oppsikt med sin alternative emballasje på ølflaskene.

The end of history beer

Brewdog tappet 12 flasker av det kostbare ølet som er drapert i utstoppede dyr.

Foto: Brewdog

Den første ladningen med ølet som har fått navnet «The end of history», ble utsolgt kun fire timer etter at de 12 første flaskene kom på markedet.

Ekorn med flosshatt

The end of history beer
Foto: Brewdog

Ølet, som har en prislapp på vel 4700 kroner per flaske, sies å være det sterkeste i verden med et alkoholinnhold på 55 prosent.

Men det er ikke først og fremst alkoholprosenten som vakte oppsikt da ølet ble lansert. Bryggeriet har nemlig tredd døde dyr over flaskene.

Bryggeriet har kledd flaskene med ekorn, røyskatter og en hare. Dyrene er ikledd i flosshatt, dress og kilt og er et ganske så absurd skue.

– Øl, kunst og utstopping

Bryggerisjef James Watt sier til Sky News at de uvanlige ølflaskene har ført til sterke reaksjoner:

– Tross hard kritikk fra de uopplyste, har vi bevist at det definitivt finnes et marked for vår banebrytende blanding av øl, kunst og utstopping, sier Watt.

Likevel har Brewdog ingen planer om å brygge flere flasker med «The end of history» utover de 12 som ble solgt denne uken.

– Ingen dyr led

Dyrevernere har stemplet øl-stuntet som en ussel form for markedsføring.

– De bruker sjokktaktikk for å få oppmerksomhet, noe som er fryktelig umoderne. Spesielt når det gjelder utnyttelse av dyr, sier Ross Minett i organisasjonen Advocates for animals, til M&C News.

Bryggeriet bedyrer overfor NRK at ingen dyr ble skadet under produksjonen av ølet.

– Disse dyrene var allerede ihjelkjørt, sier James Watt til NRK.no.

Bryggeriet har også tidligere provosert med sine spesielle merkenavn. Ølmerkene «Trashy blonde» «Sink the Bismarck» og «Tactical nuclear penguin».

«Tokyo»-ølet ble i fjor forbudt i Storbritannia fordi det oppfordret til å avstå fra måtehold på etiketten.

SISTE NYTT

Siste nytt