Selskapet har møtt massiv kritikk i kjølvannet av oljekatastrofen i Mexicogolfen. Ni mennesker mistet livet da boreriggen «Deepwater Horizon» eksploderte 20. april i år.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Etter at riggen sank to dager senere, har rundt 10.000 fat olje daglig strømmet ut i Mexicogolfen.
Mislykket sjarmoffensiv
Selskapet med direktør Tony Hayward i spissen forsøkte i forrige uke - etter flere mislykkede forsøk på stoppe lekkasjen - i gang med en omfattende reklamekampanje for å rette opp inntrykket av det britiske oljeselskapet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Med et budsjett på 50 millioner dollar har BP gjennom TV-reklamer og avisannonser forsøkt å overbevise amerikanerne om at de vil gjøre alt som står i deres makt for å rydde opp etter den gigantiske oljekatastrofen.
– Vi har hjulpet til med å organisere den største miljøaksjonen i landets historie. 30 fly og over 1300 båter jobber med å beskytte strendene. Når oljen når stranden står tusenvis av mennesker klare for å vaske den bort, sier Hayward i TV-reklamen som har gått på amerikansk TV.
Men verken den jevne amerikaner eller president Barack Obama har latt seg påvirke av reklameframstøtet.
Kjøper søkeord
Nå forsøker BP å få frem budskapet sitt tydeligere på internett.
En talsmann for selskapet sier de har brukt et ukjent beløp på å kjøpe søkeord som «oil spill», «volunteer» og «claims» hos søkemotorselskapet Google, ifølge Reuters.
Det betyr at når man søker på disse ordene på Google, vil BPs nettsider komme opp som ett av de øverste treffene i søkeresultatet.
BP sier de med dette tiltaket vil forsøke å hjelpe folk som er på utkikk etter informasjon om oljekatastrofen – ikke forsøke å lure nettbrukerne bort fra mer objektive nettsider.
– Vi vet at folk søker etter disse begrepene på vår nettside, og vi prøver å gjøre det enklere for dem å komme direkte til informasjonen, sier BPs talsmann.