Hopp til innhold

- McDonalds merker om gammel mat

Dokumentar om McDonalds avdekker hamburgere som ligger langt over tiden og kyllingsalat som merkes om og selges som ny når den blir for gammel.

McDonalds

En svensk dokumentar avslører at McDonalds i Sverige merker om gammel mat og selger den som ny.

Foto: PHILIPPE LOPEZ / AFP

I SVT-dokumentaren «McFusk & Co» avdekker den svenske statskanalen omfattende fusk og ommerking av matvarer som selges som ferske i den svenske delen av McDonalds.

Selger gamle hamburgere

På McDonalds produseres hamburgerne før kunden bestiller. Ifølge SVT er hovedregelen at en hamburger kun skal ligge i varmeskapet i 10 minutter. Deretter skal maten kastes dersom den ikke blir solgt.

For å hjelpe til med å holde tiden, er det installert en lampe på varmeskapene. Lampen lyser grønt i ti minutter, så skifter den til rødt.

– Når det begynte å lyse rødt hendte det ofte at noen trykket på knappen slik at det begynte å lyse grønt igjen. Hamburgerne kunne ligge i varmeskapet i opp til to timer når det var som verst, forteller Annelie Blixt, en tidligere ansatt på McDonalds i Sverige til SVT.

Men det stopper ikke der.

Se utdrag fra dokumentaren:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Merker om kyllingsalat

– Kyllingsalater som holder et visst antall timer, merker man om, sier Riccard Nilson, også han en tidligere ansatt i McDonalds i Sverige.

SVTs journalist Bosse Lindquist snakket med flere hundre nåværende og tidligere ansatte da han laget dokumentaren. Han gjorde forsøk for å se om påstanden om kyllingsalaten stemte.

Han merket et antall kyllingsalater og kom tilbake dagen etter.

Da ble de samme salatene solgt med ny datomerking.

– Jeg ble bedt om å ta inn alle doughnuts på kjøkkenet. Der ble de merket med ny dato, forteller Max Rönblom som tidligere var ansatt i McDonalds i Norrland.

SVT gjorde stikkprøver på 48 av hamburgerkjedens restauranter. I 37 tilfeller fant man en eller annen form for ommerking av mat.

Ordre fra sjefen

I dokumentarfilmen hevdes det at ommerkingen er systematisk. Samtidig sier de ansatte og tidligere ansatte at de har blitt beordret til å jukse med maten av sine arbeidsledere.

– Det er alltid en eller annen form for beordring. Jeg har ikke funnet noen ansatte som sier de har funnet på dette selv, sier Lindquist ifølge den svenske avisen Aftonbladet .

Lotta Björk, personalsjef i McDonalds i Sverige, sier hun blir forbannet når hun hører opplysningene som kommer frem i dokumentaren.

– Jeg skal ikke bruke stygt språk, men jeg blir skikkelig sint. Dette er uakseptabelt. Våre gjester kommer til oss for å spise mat, og vår forretningsidé er å selge varm og god mat raskt. Det skal man kunne forvente seg som gjest, sier Börk til SVT.

Dokumetaren sendes i sin helhet 16. mai klokken 20.00 på den svenske statskanalen.

SISTE NYTT

Siste nytt