Ifølge flyprodusenten Airbus bør askeskyer unngås for enhver pris, skriver CNN.
Airbus advarer mot at asken kan skade overflater og vinduer på flyet, mens ventilasjon, hydraulikk, elektronikk og instrumentene om bord kan bli forstyrret eller ødelagt.
Les:
I en askesky kan det oppstå statisk elektrisitet når partiklene gnisser mot flyskroget. Disse utladningene kan blant annet forstyrre radiosambandet, ifølge Meteorologisk institutt.
Askepartiklene vil også «sandblåse» alle fremovervendte overflater, noe som gjør frontvinduene matte og umulige å se gjennom.
Les:
Kan kvele motoren
Dersom asken finner veien inn i flymotorene kan den bryte ned deler som er i bevegelse og blokkere drivstoffdysene.
Aske fra vulkaner inneholder nemlig partikler som har et lavere smeltepunkt enn temperaturen inne i motoren. Disse partiklene vil derfor smelte umiddelbart hvis de kommer inn i motoren på et fly i bevegelse.
På vei gjennom turbinen vil massen raskt kjøles ned, sette seg fast på skovlene i turbinen og forstyrre flyten av avgassene som driver turbinen.
I verste fall kan denne forstyrrelsen føre til at hele motoren kveles og stanser, ifølge Airbus.
Les:
Usynlig på radaren
Ettersom aske er vanskelig å skille fra vanlige skyer, er det fort gjort å fly inn i en askesky, ifølge USAs geologiske institutt.
Askeskyene kan også drive langt vekk fra kilden, og kan ikke spores på værradarer.
Det finnes ni overvåkingssentre rundt om i verden som gir de meteorologiske instituttene informasjon om hvor eventuelle askeskyer befinner seg, og i hvilken retning de beveger seg.
Les også:
Alle motorene stanset
Ingen fly har så langt styrtet på grunn av vulkansk aske, men det har vært flere nestenulykker.
En sky av aske fra en vulkan i Indonesia var årsaken til en av flyhistoriens mest dramatiske nestenulykker i 1982.
I luftrommet over Indonesia sluttet alle de fire motorene på et Boeing 747-fly fra British Airways å virke da flyet kom inn i en askesky.
Asken fra vulkanutbruddet drev inn i motorene, som stoppet og tok fyr. Kapteinen reddet livet til alle passasjerene ved å la flyet falle brått ned til 6000 fot, der asken ble blåst ut av motorene igjen.