Hopp til innhold

Norsk skip kapret av pirater

Kjemikaletankeren med 24 personer om bord som ble kapret av somaliske pirater i Adenbukta første nyttårsdag, er et norskeid skip.

Den norske kjemikalietankeren Pramoni er kapret i Adenbukta

Den norske kjemikalietankeren «Pramoni» er kapret i Adenbukta.

Foto: Tor Gravnås

Det var den Singapore-registrerte kjemikalietankeren «Pramoni» som ble kapret utenfor kysten av Somalia på fredag. Skipet var på på vei til India da kaprerne slo til.

Var i Norge i august 2008

Det norske selskapet Platou kjøpte skipet høsten 2008 av det indonesiske selskapet Berlian Laju Tanker (BLT), som nå leier skipet på en tolvårskontrakt.

Ifølge hjemmesiden til BLT ble «Pramoni» bygget i 2008, og er 147 meter langt og 24 meter bredt. Kapasiteten til skipet er på 21.800 tonn.

Skipet har også vært i Norge, og bildet øverst i saken er tatt i Fredrikstad i august 2008.

24 personer om bord under kapringen

Det norske utenriksdepartementet sier til NRK.no at de ikke har fått noen opplysninger om at et norsk skip er kapret, og det skal ikke være nordmenn om bord.

Den norske kjemikalietankeren Pramoni er kapret i Adenbukta

Tankeren «Pramoni» ligger og venter på havneplass utenfor Fredrikstad i august 2008.

Foto: Tor Gravnås

Mannskapet skal bestå av 17 indonesere, fem kinesere, en nigerianer og en vietnameser. Ifølge en opptelling foretatt av nyhetsbyrået AFP, blir akkurat nå 12 skip og omkring 270 sjømenn holdt fanget av somaliske pirater.

Det norske selskapet Platou som eier skipet, har ikke hatt kontakt med piratene. Etter kontrakten som er inngått med BLT er det BLT som har alt ansvaret dersom noe skulle skje mens de leier skipet, får NRK.no opplyst.

– Det er frakter som har alt ansvaret, forteller seniorpartner Axel Aas i Platou til NRK.no.

Blir informert om alt som skjer

Platou har blitt informert av BLT, og får vite alt som skjer med skipet i Adenbukta, men all dialog med kaprerne vil skje av BLT. Det norske selskapet avventer situasjonen.

Det samme gjør skipets disponent, det norske selskapet Klaveness-gruppen . Klaveness-gruppen har som disponent ansvar for vedlikehold, forsikring, at hyre blir utbetalt og har inspisert skipet før det ble kjøpt.

Leder i Klaveness Invest, Karl Petter Finne, henviser til BLT for informasjon om hva som skjer videre med «Pramoni».

BLT har ikke lagt ut noe informasjon om kapringen på sine hjemmesider, og NRK.no får opplyst at selskapet først ønsker å informere aksjonærene før det legges ut en pressemelding.

I morgen vil også den norske banken DnB NOR, der skipet er forsikret, bli informert om hva som er skjedd med «Pramoni».

KNM «Fridtjof Nansen» i havn

Fartøyet fra det norske Forsvaret, KNM «Fridtjof Nansen», er i området, men NRK.no får opplyst av Forsvarets overkommando at skipet lå i havn under juleferien.

Om Forsvarets skip hadde kunnet beskytte «Pramoni», er likevel usikkert. Adenbukta er større en hele kysten langs Norge.

Da kan kanskje det danske rederiet Mærsk sin løsning var fremtiden for norske skip som vil unngå å bli kapret. Ifølge den danske avisen Jyllands-Posten har Mærsk nå begynt å kjøpe soldater fra Tanzania for å beskytte seg mot pirater.

Denne metoden er noe den danske rederiforeningen også kan komme til å utbedre fremover.

– Farvannet øst for Afrika er en gråsone fordi u-landene ikke har ressuerser til å bekjempe piratene. Det er en lappeløsning at et rederi leier et annet lands krigsskip, men det finnes ingen alternativer, sier visedirektøren i Danmarks rederiforening Jan Fritz Hansen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt