– Dette koster oss 100 millioner i kvartalet, sier Bjørn Kjos til NRK.
I regnskapene som Norwegian la frem i oktober ble det anslått at ekstrakostnadene beløp seg totalt til drøyt 600 millioner kroner.
Har tillatelse fra Norge
Norwegian Air Shuttle (NAS) kan i dag fly mellom Europa og USA med sine norskbaserte rettigheter, men selskapet ønsker å fly til Asia fra USA og fra Europa. For å få til dette må de ha et selskap basert i EU og de må ha en tillatelse godkjent av amerikanske myndigheter. De har ventet siden februar på å få den innvilget.
- Les:
Norwegians irske datterselskap, Norwegian air International (NAI), har i dag en lisenssøknad til behandling i det amerikanske transportdepartementet, men fikk i september avslag på en midlertidig lisens.
– Vi har full tillatelse å fly fra Norge til USA, men denne tillatelsen blokkerer oss å fly fra EU-land til Asia og det er det som er problemet, sier Kjos.
Ifølge den amerikanske samferdselsministerens gjennomgang av saken i september, har ni ulike instanser uttalt seg til fordel for Norwegians søknad, 20 instanser har ytret seg mot, mens en instans kun har ytret seg om selve saksbehandlingen. De fleste av dem har ytret seg flere ganger.
Møter motstand
Det er spesielt pilotorganisasjonen ALPA og det amerikanske transportarbeiderforbundet som driver lobbyvirksomhet mot Norwegians lisens. Senest i går hadde ALPA aksjonsdag på Capitol Hill.
– Dette er veldig frustrerende for dette bare en politisk agenda for å stoppe oss, sier Kjos.
Ifølge kilder NRK har vært i kontakt med så ser det vanskelig ut for Norwegian å få den etterlengtede lisensen.
– Dette er kun politikk for å stoppe oss fra å gi amerikanerne og europeeren lave priser over Atlanterhavet. 87 prosent av alle om flyr jo med de kartell-lignede alliansene og de hater oss som gir billige reiser til alle, sier Kjos som skal holde et foredrag på The Aviation Club i Washington for å styrke selskapets sak.
Problemene med de amerikanske myndighetene til tross. Denne uken annonserte selskapet at de ønsker å åpne direkteruter fra de største norske byene i Norge til USA i løpet av tre-fire år.