Hopp til innhold

Dette vet vi om flykatastrofen

Her er de viktigste faktaene om den fatale flyturen og regelverket rundt internasjonalt luftrom.

Katastrofen:

  • Malaysia Airlines MH17 (Boeing 777) tok av fra Amsterdam 12.31 norsk tid og var på vei til Kuala Lumpur da det klokken 15.21 styrtet (trolig skutt ned) utenfor byen Torez i Donetsk-regionen øst i Ukraina. Stedet ligger 40 km fra grensen til Russland.
  • Alle de 298 (283 passasjerer og et crew på 15) som var om bord, eller deler av kroppene deres er funnet, etter flere dagers leting. De lå spredt over et område på 50 kvadratkilometer, ifølge Reuters.
  • 193 passasjerer var fra Nederland, 44 fra Malaysia, 27 fra Australia og et mindre antall fra Indonesia, Storbritannia, Tyskland, Belgia og andre nasjoner. 80 av dem var barn. Se hele listen her.

Konfliktområdet:

  • Flyvrak

    Restene etter et ukrainsk transportfly av typen AN-26 som Ukraina sier ble skutt ned mandag 14. juli. Onsdag 16. juli, dagen før katastrofen med MH17, skal enda et ukrainsk militærfly ha blitt skutt ned.

    Foto: DOMINIQUE FAGET
    Det har pågått kamper mellom pro-russiske opprørere og ukrainske sikkerhetsstyrker i dette området de siste månedene. Flere ukrainske militærfly er skutt ned, blant annet to den siste uken før katastrofen med MH17.
  • 432 er drept og over 1.000 skadet i Donetsk-regionen siden opprøret startet etter regimeskiftet i Kiev, opplyser lokale helsemyndigheter til Reuters. Andre medier har oppgitt høyere dødstall.

Våpenet:

  • Buk luftvernraketter

    Slik ser luftvernrakettene i Buk-systemet ut.

    Foto: Mikhail Metzel / Ap
    Helt siden passasjerflyet til Malaysia Airlines fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned forrige uke, har hovedteorien vært at det ble truffet av luftvernraketter fra bakken.
  • Mens håndholdte bakke-til-luft-våpen har begrenset rekkevidde, kan de radar-drevne Buk-rakettene nå over 70.000 fot.
  • Flere eksperter forteller at det er mulig for personer uten lang trening å treffe et fly med luftvernsystemet Buk SA-11, som utpekes som det som traff flyet.

Advarslene:

  • 2. april utstedte Eurocontrol en advarsel mot å bruke luftrommet over og rundt Krim-halvøya, men området omfattet ikke Donetsk-området der flyet ble skutt ned.
  • Til tross for den spente situasjonen øst i landet, passerte 830 fly over Donetsk-området i uken før flykatastrofen. Ingen norske fly har fløyet i dette området. Noen internasjonale selskaper, som australske Qantas, hadde flyttet flyrutene siden på grunn av den spente situasjonen.
  • Det var ikke flyforbud eller advarsel om å bruke dette luftrommet, men ukrainske myndigheter hadde hevet minimum flyhøyde. Først til 26.000 fot 1. juli, og så til 32.000 fot 14. juli, tre dager før flykatastrofen.
  • Malaysia Airlines opplyser at MH17 hadde bedt om å fly på 35.000 fot, men fikk beskjed av den ukrainske luftfartskontrollen om å fly på 33.000 fot (rundt 10.000 meter over bakken).
  • Etter flykatastrofen ble både området over Donetsk (Dnepropetrovsk) og Krim (Simferopol) stengt for all trafikk.

Regelverket:

  • Joe Sultana og Brian Flynn i Eurocontrol

    Joe Sultana (t.h.) og Brian Flynn i Eurocontrol på en pressekonferanse dagen etter flykatastrofen i Ukraina. Mange har lurt på hvorfor ikke Eurocontrol advarte mot å bruke luftrommet øst i Ukraina.

    Foto: Yves Logghe / Ap
    Det er kun det enkelte land som har rett til å stenge eller åpne hele eller deler av sitt eget luftrom. Ingen andre nasjoner eller organisasjoner kan gjøre dette.
  • Oversikten over luftrom som er stengt finnes hos de organisasjonene som trenger dette for sin trafikkplanlegging – i Europa er dette Eurocontrol og i USA FAA.
  • Ingen flyplaner (flight plans) vil bli godkjent av Eurocontrol dersom de går gjennom eller i luftrom som ikke er tilgjengelig eller har restriksjoner.
  • FNs internasjonale organ for sivil luftfart (ICAO) har ikke ansvar for å advare mot luftrom, men viderebringer opplysninger fra de enkelte medlemslandene.
  • Den uavhengige organisasjonen Flight Safety Foundation har nå bedt om at ICAO kaller inn til et internasjonalt toppmøte for å gjennomgå systemene som skal advare flyselskaper om farlige luftrom.
  • Det som vanskeliggjør et overordnet organ for slike advarsler, er hvilket juridisk ansvar dette organet blir sittende med dersom noe skulle skje.

Kilder: Reuters, AFP, AP, Malaysia Airlines, Flightradar24, NTB

SISTE NYTT

Siste nytt