Hopp til innhold

Costa Concordia på rett kjøl

Nå fjernes endelig vraket av Costa Concordia fra fjæra på den italienske øya Giglio. Sakte, sakte blir hun hevet, historiens trolig dyreste vrakfjerning er i gang.

Se snuoperasjonen i fortfilm

Se snuoperasjonen i fortfilm

I løpet av det siste året har en flernasjonal gruppe med 500 bergingseksperter planlagt operasjonen. Arbeidet med å heve skipsvraket ble forsinket med om lag tre timer mandag morgen på grunn av uvær, men kom i gang like etter klokka 9.

Savnede er ikke funnet

Ingeniør Sergio Girotto forklarte på en pressekonferanse mandag at operasjonen går etter planen. Skipet er ikke lenger i kontakt med bunnen og det vil etter hvert støtte seg til plattformene rundt skipet.

Og det er ikke småtteri som flyttes på. Skipet på 114.500 bruttotonn er 290 meter langt.

Costa Concordia ble sakte løftet opp ved hjelp av enorme kraner, 36 tjukke kabler og svære cisterner som ble fylt med vann. Deretter ble det plassert på kunstige plattformer som er boret inn i fjellet under vannet.

Likene til de to som fortsatt er savnet etter havariet i fjor, ble ikke funnet under vraket, slik det hadde vært håp om.

Fryktet det skulle brekke

Skipet, som er like stort som tre fotballbaner, lå på en bratt undervannsskråning. . Ifølge BBC har ingeniører aldri rettet opp et så stort skip så nærme land før.

Lederen for operasjonen, Nick Sloan i Titan Salvage, har tidligere sagt at skipet er i så dårlig forfatning at bergerne kun får ett forsøk på å heve vraket.

Costa Concordia var i ferd med å bli knust under sin egen vekt, og den store frykten var at skipet skulle brekke opp når bergerne prøver å få det på rett kjøl.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Skal hogges opp

Skipet blir først rettet opp ved hjelp av kraner og hydrauliske maskiner. Så skal det stabiliseres og taues vekk og hogges opp. Det vil trolig skje først til våren. Skipets eier Costa Cruises anslår at hele operasjonen vil koste minst 4,7 milliarder kroner.

Operasjonen som nå er i gang, følges med argusøyne av forsikringsbransjen, som kan tape enorme summer hvis lignende ulykker skjer i fremtiden. Alt i alt har Costa-forliset har kostet forsikringsselskapene minst 8,7 milliarder kroner.

Kaptein for retten

Det var 4.229 passasjerer om bord da skipet grunnstøtte 13. januar i fjor. I alt 32 mennesker mistet livet i ulykken.

Skipets kaptein Francesco Schettino er tiltalt for uaktsomt drap, for å ha forlatt sitt skip, og for å ha forårsaket store miljøødeleggelser i farvannet rundt Giglio. Etterforskerne mener Schettino førte skipet for nær land, før han forsinket og til slutt mistet kontrollen over evakueringen av passasjerene.

Kapteinen valgte selv å dra i land før alle de 4.200 om bord var reddet.

Han risikerer opptil 20 års fengsel om han blir funnet skyldig.

Fem andre personer er allerede dømt til straffer fra 18 måneders fengsel til 2 år og 10 måneders fengsel for uaktsomhet i forbindelse med forliset.

Redningsarbeid Costa Concordia

Arbeiderne var på plass tidlig mandag morgen for å begynne på den store jobben med å få løftet på skipet.

Foto: VINCENZO PINTO / Afp

SISTE NYTT

Siste nytt