Hopp til innhold

– Forstår at Mercedes reagerer på reklamefilmen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Studenten bak den falske reklamefilmen hvor en ung Adolf Hitler blir meid ned av en Mercedes, forstår at selskapet nå raser mot videoen. – Vi var forberedt på at den ville provosere, sier han til NRK.

Det var for seks dager siden at den tyske studenten Tobias Haase lastet opp den falske reklamevideoen som han og medstudentene Jan Mettler og Lydia Lohse har laget.

Han var forberedt på at filmen kunne skape reaksjoner i Tyskland, men hadde ikke trodd at videoen skulle gå verden rundt.

Nå diskuteres den heftig på nettet, og mange mener at studentene har gått for langt.

– Vi prøvde å finne en historie vi kunne bruke i innleveringen vår. Så kom denne ideen opp. Jeg begynte å tenke på akkurat de samme tingene som nå diskuteres på nettet. Spørsmålet var om vi kunne gjøre det eller ikke. Til slutt landet vi på konklusjonen at «ja, dette må vi gjøre». Vi var forberedt på at det ville provosere, forklarer regissør Tobias Haase til NRK.

Se videoen øverst i saken, eller på Vimeo.

Hitler påkjørt

Den fiktive reklamefilmen viser en moderne Mercedes-bil kjøre inn i Adolf Hitlers fødeby Braunau am Inn, på den tiden Hitler var en liten gutt.

Bilens avanserte automatiske bremsesystem ser ut til å virke fint, og avverger blant annet en kollisjon med to små barn i begynnelsen av «reklamen».

Men da den unge Adolf Hitler havner foran bilen, ser bremsesystemet ut til å svikte, og gutten blir påkjørt og liggende igjen livløs på asfalten.

– Hva om bremsesystemet til Mercedes hadde hatt sjel? er spørsmålet filmstudentene spør seeren.

Omstridt falsk Mercedes-reklame

Rollefiguren som skal forestille den unge Hitler blir liggende livløs igjen på bakken etter å ha blitt påkjørt.

Foto: Skjermdump

Etter at flere nettaviser verden over har omtalt videoen, har reaksjonene begynt å hagle. Bilprodusenten Daimler, som står bak Mercedes, gjør nå sitt beste for å ta avstand fra studentoppgaven.

– Vi mener at det er totalt upassende å bruke døden til en person/barn eller innhold knyttet til nazisme i en reklame, selv om det er en fiktiv reklame, sier selskapet til det tyske nyhetsbyrået DPA.

NRK har vært i kontakt med Mercedes-Benz Norge, som ikke ønsker å uttale seg om saken, og henviser til den tyske uttalelsen.

– En provokasjon

Regissør Tobias Haase synes ikke Mercedes overreagerer.

– Nei, det synes jeg ikke. De er nødt til å distansere seg fra filmen, og det forstår jeg. Hovedkvarteret til Mercedes ligger like ved skolen vår, og noen representanter fra Mercedes kom hit og forklarte det, sier han.

Han understreker at de har lagt til tydelige advarsler i videoen om at det ikke er en offisiell reklame, etter å ha konferert med skolens ledelse og representanter for Mercedes.

Haase mener filmen taler for seg selv, og ønsker ikke å utdype hvorfor de har tatt i bruk så sterke virkemidler.

– Jeg vil ikke gi noen ytterligere uttalelser om at bilen treffer Adolf Hitler. Det er en provokasjon, og det gjør at folk starter å tenke og debattere. Det er ikke det verste som kan skje, sier han.

Haase tar oppstyret rundt filmen med stor ro, og sier at han ikke er redd for noen rettslige etterspill.

– Jeg visste at folk ville være delt i synet på denne filmen. Kanskje treffer vi på streken for hva som er greit, men kanskje har vi gått over streken. Men det er viktig å huske at dette bare er en studentoppgave, sier han.

SISTE NYTT

Siste nytt