Det opplyser retten i Santiago de Compostela, ifølge nyhetsbyrået AFP.
Til tross for at fartsgrensen i svingen der toget sporet av er 80 kilometer i timen, er det nå fastslått at farten var hele 192 kilometer i timen rett før krasjet. Da toget sporet av, var farten 153 kilometer i timen.
– Visste ikke hvor han var
Det viser undersøkelser av togets ferdskriver.
Undersøkelser viser også at lokføreren, 52 år gamle Francisco José Garzón Amo, snakket i telefonen da den fatale avsporingen, som kostet 79 personer livet, skjedde.
- SAMLESIDE: Alt om togkatastrofen i Spania
I går meldte flere spanske medier at 52-åringen i dommeravhør skal ha innrømmet at han var uforsiktig da han kom inn i svingen. Han skal ifølge avisen El Mundo heller ikke ha visst hvor i ruten han var, noe som førte til at han begynte å bremse for sent da han kom inn i den skjebnesvangre svingen.
Mannen, med rundt ti års fartstid som lokfører bak seg, skal ikke ha hatt noe å utsette på togsettets tekniske stand.
Politiets foreløpige etterforskning har pekt på fart som en medvirkende årsak, ifølge spanske medier, men det mangler fortsatt klare svar fra offisielt hold.
«Jeg vil dø, jeg vil dø»
Amo ble løslatt søndag, men er fratatt passet, og må melde seg for retten ukentlig. Den spanske nettavisa ABC skriver at Amo skal ha virket svært preget da han ble fraktet til og fra rettslokalene søndag. 52-åringen ville ikke snakke med rettsbetjentene, ei heller uformelt.
Amo skal nektet psykologhjelp etter ulykken, men skal ha gjennomført en psykisk test før han lørdag fikk forlate sykehuset. Denne skal ha konkludert med at han ikke var suicidal.
- INNENRIKSMINISTER: – Lokføreren er ansvarlig
Den lokale beboeren Evaristo Iglesias sier at han snakket med lokføreren kort tid etter ulykken.
– Han ropte «jeg vil dø, jeg vil dø, jeg vil ikke se dette, jeg vil dø». Han gjentok dette gang på gang, sier Iglesias.
Amo ble først søndag gjort kjent med omfanget av ulykken. Da han fikk vite at 79 mennesker hadde mistet livet, skal han ifølge kolleger ha blitt helt fra seg.